Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2015-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
街角の群衆の歩行者位置推定 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Estimation of Pedestrians' Locations in Street Crowd |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文(推薦論文)] 群衆シミュレーション,歩行モデリング,歩行経路推定,位置推定 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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法政大学情報科学部ディジタルメディア学科 |
著者所属 |
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ヤフー株式会社 |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Digital Media, Faculty of Computer and Information Sciences, Hosei University |
著者所属(英) |
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en |
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Yahoo Japan Corporation |
著者名 |
藤田, 悟
森田, 晴香
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著者名(英) |
Satoru, Fujita
Haruka, Morita
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本論文では,街角の歩行者の歩行経路推定を高度化する技術について述べる.まず,Helbingの提唱する群衆に働く斥力モデルに基づく歩行モデルを用いて,個人ごとに異なる斥力パラメータの推定を行った.実際に,街角の歩行者の詳細な歩行行動を記録し,各人に様々なパラメータを設定して歩行シミュレーションを行い,経路推定の誤差を最小化するパラメータ群を抽出した.抽出結果から,それぞれの個人により,歩行パラメータの偏りが大きいことが示された.すなわち,近くにいる人との距離のとり方,避けるときの斥力のかけ方,歩行速度を調整する時定数などが,歩行者1人1人で異なることが明らかになった.この個人ごとに異なる歩行パラメータを用いることで,歩行者の位置や歩行経路をより精度高く推定できることを示し,さらに,より現実に近い群衆行動を再現できることを示した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
This paper describes a crowd simulation with various parameter values for each pedestrian defined in Helbing's model, which represents a pedestrian as a molecular and determines the pedestrian's walking direction against a compound force of repulsion from the other pedestrians. This model defines many parameters in the pedestrian's force model, though most researches assign the identical values into all pedestrians on behalf of simplicity. An actual crowd, however, has so various parameters assigned to the pedestrians, that the total behavior might be much different from the behavior with the identical parameters. This research, therefore, observed actual pedestrians waking on a street corner at Kichijo-ji, analyzed the behaviors using the video camera in detail, and extracted appropriate parameters in Helbing's model for each pedestrian. The extracted parameters were assigned to simulation agents to reproduce pedestrians' locations and a crowd behavior on computer. This simulation achieved the pedestrian crowd more properly, in which they behave diversely and dynamically. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 56,
号 1,
p. 369-377,
発行日 2015-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |