@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00112721,
 author = {大橋, 洋輝 and 秋山, 高行 and 山本, 正明 and 佐藤, 暁子 and Hiroki, Ohashi and Takayuki, Akiyama and Masaaki, Yamamoto and Akiko, Sato},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jan},
 note = {本論文では,スマートフォン(スマホ)に標準的に搭載されているGPS受信機と加速度センサから得られるデータを用いて,スマホ保持者の移動手段を識別する手法を提案する.特に,特徴が類似しており,従来手法では識別が困難であった車とバイクを高精度に識別する手法を提案する.車両走行時に振動が発生するメカニズムをモデル化し,それに応じた特徴量を適切に選択することで,この識別を実現する.評価実験を行ったところ,80%以上の精度で車とバイクの識別が可能であることを確認した., This paper proposes a method for classifying modes of transportation using GPS data and acceleration data, which are easily obtained with smartphones since they are usually equipped with GPS receivers and accelerometers. We especially focus on distinction between cars and motorbikes. The distinction has been a difficult problem owing to their similarity. We achieve this distinction by choosing appropriate features based on a model of vibration generation while vehicles are running. We conducted an experiment to evaluate the classification accuracy and obtained the accuracy of over 80%.},
 pages = {23--34},
 title = {車両走行時の振動発生モデルに基づく移動手段識別方式},
 volume = {56},
 year = {2015}
}