@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00011001, author = {大西淑雅 and 中山, 仁 and 甲斐, 郷子 and Yoshimasa, Ohnish and Hitoshi, Nakayama and Kyoko, Kai}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jan}, note = {本論文では,システムのライフサイクルモデルに基づいた教育用計算機システムの構築および運用を管理する手法を提案し,九州工業大学情報科学センターのシステム構築における適用事例を紹介する.このシステムの構築ではまず,システムのライフサイクルを計画,導入,運用といったフェーズに分割した.各フェーズでは達成すべき要求要件の設定,設計,実現,さらに実現結果を検証するためのテストおよび評価を行った.フェーズごとの目標を明確にし,また同じフェーズの中でその達成状況をチェックすることで,問題点を早期に発見し,改善することが容易になった.その結果今回のシステム構築では,以前とは大幅に異なるシステム構成を採用したにもかかわらず,運用開始直後からほぼ目標どおりの安定した環境を提供することができた.各フェーズでのテストで得られたデータは,運用開始後のシステムにおいても,新たな教材への対応などを検討する際の資料となっており,さらには将来のシステムの新たなライフサイクルにも貢献することが期待できる., We have introduced an educational computer system for users of Information Science Center, Kyushu Institute of Technology in April, 2000, using a system management method based on the life-cycle model of educational computer systems.The life-cycle for the model are divided into 3 phases; planning, installation, and operation. Each phase includes 4 activities; requirements analysis, design, testing, and evaluation. Requirements analysis and evaluation of each phase make us easily to find problems in early stages and improve conditions. In spite of adopting the drastically different system architecture from the former system, we have provided the stable educational computer environment since the time when users started to use. The data collected by tests of every phase can be used to examine new requirements/trials, and can be expected to contribute to the newer life-cycle of the future system.}, pages = {33--45}, title = {ライフサイクルモデルに基づく教育用計算機システムの構築と運用}, volume = {45}, year = {2004} }