WEKO3
アイテム
ライフサイクルモデルに基づく教育用計算機システムの構築と運用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11001
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1100191286863-fb2d-4c25-aa42-7789bac9f2e5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ライフサイクルモデルに基づく教育用計算機システムの構築と運用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Construction and Operation of Educational Computer System Based on the Life-cycle Model | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:ユビキタス時代のインターネット/分散システムの構築・運用技術 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | システム構築・運用技術 | |||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学情報科学センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学情報科学センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学情報科学センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Science Center, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Science Center, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Science Center, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
大西淑雅
中山, 仁
甲斐, 郷子
× 大西淑雅 中山, 仁 甲斐, 郷子
|
|||||||
著者名(英) |
Yoshimasa, Ohnish
Hitoshi, Nakayama
Kyoko, Kai
× Yoshimasa, Ohnish Hitoshi, Nakayama Kyoko, Kai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,システムのライフサイクルモデルに基づいた教育用計算機システムの構築および運用を管理する手法を提案し,九州工業大学情報科学センターのシステム構築における適用事例を紹介する.このシステムの構築ではまず,システムのライフサイクルを計画,導入,運用といったフェーズに分割した.各フェーズでは達成すべき要求要件の設定,設計,実現,さらに実現結果を検証するためのテストおよび評価を行った.フェーズごとの目標を明確にし,また同じフェーズの中でその達成状況をチェックすることで,問題点を早期に発見し,改善することが容易になった.その結果今回のシステム構築では,以前とは大幅に異なるシステム構成を採用したにもかかわらず,運用開始直後からほぼ目標どおりの安定した環境を提供することができた.各フェーズでのテストで得られたデータは,運用開始後のシステムにおいても,新たな教材への対応などを検討する際の資料となっており,さらには将来のシステムの新たなライフサイクルにも貢献することが期待できる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We have introduced an educational computer system for users of Information Science Center, Kyushu Institute of Technology in April, 2000, using a system management method based on the life-cycle model of educational computer systems.The life-cycle for the model are divided into 3 phases; planning, installation, and operation. Each phase includes 4 activities; requirements analysis, design, testing, and evaluation. Requirements analysis and evaluation of each phase make us easily to find problems in early stages and improve conditions. In spite of adopting the drastically different system architecture from the former system, we have provided the stable educational computer environment since the time when users started to use. The data collected by tests of every phase can be used to examine new requirements/trials, and can be expected to contribute to the newer life-cycle of the future system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 45, 号 1, p. 33-45, 発行日 2004-01-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |