WEKO3
アイテム
シラバスの文書クラスタリングに基づくカリキュラム分析システムの構築
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/10749
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/107498dc51018-116a-4da4-96ce-802fa6578ad9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | シラバスの文書クラスタリングに基づくカリキュラム分析システムの構築 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Construction of Curriculum Analyzing System Based on Document Clustering of Syllabus Data | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 教育 | |||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人大学評価・学位授与機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人大学評価・学位授与機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人大学評価・学位授与機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人大学評価・学位授与機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institution for Academic Degrees and University Evaluation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institution for Academic Degrees and University Evaluation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institution for Academic Degrees and University Evaluation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institution for Academic Degrees and University Evaluation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto University | ||||||||
著者名 |
野澤, 孝之
× 野澤, 孝之
|
|||||||
著者名(英) |
Takayuki, Nozawa
× Takayuki, Nozawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 高等教育機関が独創的なカリキュラムを設計しようとする場合や,第三者が高等教育機関のカリキュラムの特徴を評価する場合,多数の教育機関にまたがる教育内容の横断的な把握が必要となる.しかしこれは専門家にとっても負荷の高い課題であり,カリキュラム設計や評価の方針を立てやすくするためのコンピュータを用いた支援環境が望まれる.本研究では,共通形式化されたシラバスデータを対象に,それらが含む専門用語を抽出し,その出現頻度に基づき科目間の類似度を計算しクラスタリングを行い,多角的な分類軸に沿って科目のクラスタへの帰属分布を視覚化し対照することで,カリキュラムの特徴把握を支援するシステムを開発した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In designing of an original curriculum by a higher education institution, or in external evaluation of an institution's curriculum, comprehending the curriculum contents of many institutions in the same field is necessary. However, this is very hard to do even for education experts in that field. Therefore, some computer system which promotes discovering the features of the curriculums is desired by the curriculum designers and evaluators. In this research, we developed a new system which supports the feature discovering of curriculums, utilizing the document clustering technique. This system treats syllabus data which constitute some curriculums and are expressed in a common format, calculates the similarity between the syllabi based on the occurrence frequency of technical terms, clusters the syllabi, and thus helps to find distinguishing features of the curriculums by visualizing and comparing the assignments of the syllabi to the clusters along various classification axes. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 46, 号 1, p. 289-300, 発行日 2005-01-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |