@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00107215, author = {小林, 幸司 and 小荒田, 裕理 and 山之上, 卓 and 下園, 幸一 and 小田, 謙太郎 and Kouji, Kobayashi and Yuuri, Koarata and Takashi, Yamanoue and Kouichi, Shimozono and Kentarou, Oda}, book = {インターネットと運用技術シンポジウム2014論文集}, month = {Nov}, note = {多数のクライアント間で画面共有を行なう場合において,通信手段に WebSocket を使った場合と WebRTC を使った場合の性能を比較したことについて述べる.サーバ―クライアント間で双方向通信を実現する WebSocket を使った場合と,ブラウザ上で peer-to-peer で双方向通信を実現する WebRTC を使った場合の 2 つについて,それぞれ実時間画面共有システムを開発した.この 2 つのシステムの比較実験を行い,WebSocket と,WebRTC の RTCDatachannel の通信性能を比較・評価を行うと同時に,それぞれの技術の問題点やこれからの可能性を考えた., This paper describes a comparison between WebSocket and WebRTC in screen share systems, which send the motion picture on a PC's desktop and sends it to many Web clients. We have made two real time screen share systems. One of which uses WebSocket, which is a bidirectional communication protocol between a server and a Web client. And another of which uses WebRTC, which is a peer-to-peer bidirectional communication protocol between two Web clients. We have made a comparison experiment these real time screen share systems to evaluate the performance and examined technical problems and possibility of future.}, pages = {51--57}, publisher = {情報処理学会}, title = {多数のクライアント間で画面共有を行う場合におけるWebSocketとWebRTCとの比較}, volume = {2014}, year = {2014} }