@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00010585,
 author = {島田, 恭宏 and 宇都宮, 毅 and 鏡原, 篤男 and 田中, 圭 and 島田, 英之 and 大倉充 and 東, 恒人 and Yasuhiro, Shimada and Tsuyoshi, Utsunomiya and Atsuo, Kagamihara and Kei, Tanaka and Hideyuki, Shimada and Mitsuru, Ohkura and Tsunehito, Higashi},
 issue = {7},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jul},
 note = {本論文では,ユーザが実際の書籍をパラパラめくるのと同じ動作で操作し,その動作に対応してディスプレイ上に表示された仮想書籍のページをめくることができるシステムについて報告する.本システムは,入力インタフェースと仮想書籍ビューワから構成される.入力インタフェースは,ポリプロピレン板上にベンドセンサとタッチパネルを設置することで作成した.仮想書籍は,3次元CGにより書籍の形状を再現し,その形状に書籍の各ページ画像をテクスチャマッピングすることで作成した.ユーザはポリプロピレン板を撓ませ,タッチパネル上で指を移動させることにより仮想書籍のページをめくることができる.小規模な評価実験を行った結果,試作したシステムは,ページ検索に時間がかかるものの,実際に書籍をめくる動作とかなり似た操作で扱えるという評価を得た., This paper presents a browsing system of a virtual book displayed in a computer. A user can operate this system in action the same as turning over a book of real world. In correspondence with the action, the system draws state turned up of page of a virtual book. The system has an input interface and a virtual book viewer. The input interface is made of the bend sensor and the touch panel on the polypropylene plate. The virtual book is a 3D shape model and each page is made by the texture mapping of a real book's page. If the user bends the polypropylene plate and slides his finger on the touch panel, the pages of virtual book are turned. The system which we produced experimentally took time for searching a page. But, the user gave the evaluation that the interaction style of the system considerably resembled the movement that they really turned up a book.},
 pages = {1646--1660},
 title = {仮想書籍ブラウジングシステムの試作},
 volume = {46},
 year = {2005}
}