@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00010579,
 author = {吉田, 俊介 and 楜沢, 順 and 野間, 春生 and 須佐見, 憲史 and 柳田, 康幸 and 鉄谷信二 and 保坂, 憲一 and Shunsuke, Yoshida and Jun, Kurumisawa and Haruo, Noma and Kenji, Susami and Yasuyuki, Yanagida and Nobuji, Tetsutani and Kenichi, Hosaka},
 issue = {7},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jul},
 note = {デジタル技術の進展にともない芸術の分野においても多様な表現手法を選択することが可能となった.絵画においても既存のデジタルツールは作業を効率化するうえでは有用ではあるが,芸術的な創作活動において重要である作者の身体性という要素を,作品としてのデジタルな絵画に取り入れることは困難であった.本システム「Sumi-Nagashi」は,キャンバスの触感やデジタルな絵の具の仮想的な属性を,作家が体感しつつ作品を創りあげることを可能とする一種のデジタルツールである.ユーザは筆型のデバイスを手に持ち動かすとき,その場の色の状態に応じた属性を体感する.たとえば「色の重さ」という概念を定義することにより,心理知覚的な印象に応じて暗い色からは重く,明るい色からは軽い感触を,筆を持つ手で感じることができるようにする.絵画より生じる触感(力覚)を提示するための装置としてここでは「Proactive Desk」と呼ばれる2次元の力覚ディスプレイを用いた.既存の力覚提示をともなうデジタル作画ツールは,主に視覚的にも触覚的にも正しい絵画のシミュレータとなるべく開発されてきた.しかしながら我々は,デジタルならではの表現を用い,感性への新たな刺激を作家らに与える手段の提供こそが重要であると考える.本システムはデジタルな絵の具に対する意味付けを通じ,ユーザに創造的な芸術活動にいかに身体性が重要であったかを再認識させる機会を与える., Nowadays, artists acquired various digital methods for creating their artworks. Current digital tools are useful to get more efficient at the process of drawing. However, it has been difficult to incorporate into these artworks the important element of the artist's corporeality, which is required for the creative work as a result. This system “Sumi-Nagashi” provides painters with a method for feeling attributes of digital colors and a fluid canvas. When a user of this system moves the stylus paintbrush over the digital canvas, he/she senses the “weight of the colors” through the brush. For example, the user experiences dark colors as heavy in weight and light colors as light in weight. Complex painting is expressed as a mixed tactile sensation using a new desk-style force feedback system called the “Proactive Desk.” Other existing digital painting systems that use haptic cues usually aim to be physically and visually correct. In this approach, however, we invested effort in enhancing the relationship between digital colors as a virtual material and the sense of touch. We believe that this experience will arouse new inspiration and give digital painters the opportunity to experience again how important touch is for creativity in art.},
 pages = {1571--1581},
 title = {Sumi-Nagashi:作家の感性を刺激する触感を持つ絵の具によるデジタル作画ツール},
 volume = {46},
 year = {2005}
}