@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00103220, author = {鎌田, 敏之 and Toshiyuki, Kamada}, issue = {10}, month = {Oct}, note = {Raspberry Pi と教育用プログラミング言語 「ドリトル」 による計測・制御プログラミングの学習環境を構築し,中学校技術・家庭科教員養成過程の学生実習に活用した.計測・制御の単元を学習するために,従来は PC とセンサ及びアクチュエータのインタフェースを USB 接続することが一般的であることに対し,本研究では将来の自律ロボット構築を見据え,無線通信を積極的に活用するとともに,Raspberry Pi の計算能力を活かし,「ドリトル」 を同基板の上で実行し,PC からリモートデスクトップ接続することで,Raspberry Pi 内でデータの入出力を完結させることができるようにした.実践授業において,受講生は PC での 「ドリトル」 プログラム作成経験をそのまま活かすことができ,意欲的にセンサー及びアクチュエータを利用した作品制作に取り組む姿を観察することができた., In this report, the development of specially customized Linux environment and interface PCB to communicate with sensors and actuators are described. The difference conventional learning environment of the”Measurement and Control” for teacher training course is the embracement of independent Linux board”Raspberry Pi” and specially made Arduino add-on board. By using this”wireless and headless” learning material with the student's own PC, they could continue to operate programming language”Dolittle” from on their PC with its screen to the display of remote desktop of Raspberry Pi running”Dolittle” on it smoothly, and they tried to finish their project with keeping engagement.}, title = {Raspberry Piを用いた中学校教員養成における計測・制御プログラミング環境の構築と実践}, year = {2014} }