@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00103097, author = {藤川, 真樹 and 小田, 史彦 and 森安, 研吾 and 渕, 真悟 and 竹田, 美和 and Masaki, Fujikawa and Fumihiko, Oda and Kengo, Moriyasu and Shingo, Fuchi and Yoshikazu, Takeda}, issue = {9}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Sep}, note = {偽造品は,ブランドホルダの知的財産権を侵害するとともに,買い手に金銭的・心理的なダメージを与える.筆者らは,日々製造される有価陶磁器がブランドメーカによって製造されたこと(真正性)を検証できる新しい人工物メトリクスを提案する.この方式では,個々の製品の特徴情報を抽出するための材料として透明なガラス蛍光体を用いるため,同じガラス質である釉薬や絵の具との相性が良く,これらがもたらす色に影響を与えない.また,釉薬の塗布や絵付けという行為によって人工物に材料を付着させるため,工房のマイスタに追加的な作業を求めない.さらに,個々の製品の登録や検証が非接触かつ短時間にできるため,製品に影響を与えることがない.筆者らは,基礎的な実験によって本方式の有効性を示した., Counterfeit product infringes intellectual property rights which the brand holder has and delivers financial and psychological damage to buyer. The authors propose a new method in which the fact that a porcelain product is actually produced by the brand-holder company. The material used in this method is transparent, the color tone created by the master artisan are not affected. As the material is applied on to the product in the process of enameling or glazing, no additional work process is required. Furthermore, because the method does not require UV or radioactive rays in registration and verification of products, potential hazards to the human body or product are eliminated. The authors also indicate high feasibility by showing results of the elementary experiments.}, pages = {1992--2007}, title = {有価陶磁器製品に対する人工物メトリクス適用のための研究}, volume = {55}, year = {2014} }