@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00102978, author = {中野, 亜希人 and 脇田, 玲 and Akito, Nakano and Akira, Wakita}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2014論文集}, month = {Sep}, note = {コンピュータグラフィックスの三次元モデルを実空間で編集するインタフェースの研究が盛んである.このインタフェースのデザインは,モデリングの起点となる基本形状を物質化する手法と,造形や工作の道具を電子化する手法に大別される.しかし,近年の三次元スキャニング技術の精度や速度の進歩は目覚しく,ユーザの変形操作を翻訳するための計算機化インタフェースの恩恵は薄くなりつつある.コンピュータの高速な計算力を用いた,ユーザの創造性を拡げるための計算機支援インタフェースの開発が必要であろう.そこで筆者らは,プラトン立体型インタフェース同士の集合演算によって形状パターンを生成するシステムを開発している.複数の立体が干渉し合う状況では,ユーザは和や差,積といった集合演算の結果を想像できない場合が多い.コンピュータはそのような形状の可能性を提示することで,ユーザに新たな形状の発見を促す., In recent years, researches on the interface have been getting popular, which helps designers to edit shapes of 3D computer graphics models in the physical world. Design of these interfaces falls into two approaches; materialization of virtual primitive shapes and computerization of hand tools. However, these interfaces are getting lower benefits because the precision and speed of 3D scanning technology is making rapid progress. The computational interface is necessary to expand our creativity with the use of fast computation. Therefore, we have developing the system which generates shape patterns by the boolean operations between platonic solids. When multiple objects intersect each other, the interference or removed shape is often unexpected for designers. Computers aid shape discovery of designers, showing the possibility of shapes.}, pages = {299--303}, publisher = {情報処理学会}, title = {プラトン立体型インタフェースを用いた集合演算による形状パターンの生成}, volume = {2014}, year = {2014} }