@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00102687, author = {柴田, 勝征 and Katsuyuki, Shibata}, issue = {7}, month = {Aug}, note = {福岡県の算数教育実践研究サークルの教師たちは,30 年の実践の中で数々のユニークな成功例を導き出してきた.その原因を探っていく中で,認知と言語の発達史に関する驚くべき事実が浮かび上がって来た.人類の認知のあり方には,ズームアウト型 (トップダウン型= “西洋脳”) とズームイン型 (ボトムアップ型= “東洋脳”) があり,各民族ごとに,どちらのタイプの人間が多いかがほぼ決まっている.そして,その認知型とその民族の言語の文法構造の間には,非常に強い相互作用 (抗争・対立/協調・協力) の数万年の歴史があった., The group of school teachers in Fukuoka Prefecture participating research circles for elementary mathematical education practices have made various remarkable successes for these 30 years. In trying to find out the reasons for their successes, the author discovered astonishing facts in the history of the human cognition and languages; intracranial conflict between cognition and language syntax among Europeans and Chinese over thirty thousand years.}, title = {算数教育と世界歴史言語学}, year = {2014} }