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橋梁点検の技術者のための「道具」デザインに向けたフィールド観察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/102610
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/102610572532a3-fe56-4ea9-856a-aedb86cd3ba1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2014-08-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 橋梁点検の技術者のための「道具」デザインに向けたフィールド観察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Field Study Towards Designing Tools for Bridge Inspection Engineer | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [一般論文] 橋梁点検,フィールド観察,行動分析,インタラクションデザイン | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東日本高速道路株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社ネクスコ東日本エンジニアリング | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Electro-Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
East Nippon Expressway Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nexco-East Engineering Co., Ltd. | ||||||||
著者名 |
市野, 順子
× 市野, 順子
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著者名(英) |
Junko, Ichino
× Junko, Ichino
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究は,橋梁点検の技術者というユーザーグループの支援を目的とした「道具」の開発を目指している.本論文では,点検技術者が普段利用している「道具」とのインタラクションを見極めることがより良い「道具」のデザインにつながると考え,橋梁現場の点検業務というコンテキストにおいて,点検技術者を直接的に観察した.そして,点検業務の最中に観察された技術者の種々の行動の発生頻度,行動の変遷,行動に遅延を生じさせる要因等を分析した.その結果,点検技術者はきわめて高負荷なマルチタスクを遂行しており,携行している道具の数の多さや,グローブによる操作が行動の遅延や困難を招いていること,技術者の行動には特定のパターンが存在すること,等が明らかになった.それらをふまえ,点技術者を支援する新しい「道具」をつくるためのデザイン指針を検討し,解決案を提案した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Our goal is to develop a tool to support bridge inspection engineers. In this paper, we report a field study that observes the engineers directly since we expect that assessing the interaction between engineer and current tools which they usually use lead to the design of a more effective tool. We analyzed the video recordings of engineers' behavior and examined the frequency of behavior occurring, transitions of behavioral patterns, factors that prevent smooth action and so on. Results show that engineers perform highly-loaded multi tasks. We also observed that the current set up allows engineers to cause unnecessary delays or difficulties because of many carrying tools or operation with gloved fingers, and that they have regular behavioral pattern. Furthermore, based on our findings, we provide implications for the design of systems to support bridge inspection engineers. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 55, 号 8, p. 1931-1944, 発行日 2014-08-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |