@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00102156, author = {西村, 拓一 and 渡辺, 健太郎 and 福田, 賢一郎 and 内平, 直志 and 小早川, 真衣子 and 須永, 剛司 and 山田, クリス孝介 and 阪本, 雄一郎 and 麻生, 英樹 and 本村, 陽一 and Takuichi, Nishimura and Kentaro, Watanabe and Ken, Fukuda and Naoshi, Uchihira and Maiko, Kobayakawa and Takeshi, Sunaga and Kosuke, KurisuYamada and Yuichiro, Sakamoto and Hideki, Asoh and Yoichi, Motomura}, issue = {8}, month = {Jul}, note = {日本社会の超高齢化にともなう介護・医療コストの増加は世界にさきがけて進行しており、業務品質を高めつつ効率化を進めることが喫緊の社会的課題である。そこで、多職種連携が求められる現場の実践コミュニティが自発的に協働し創造的に品質向上と効率化を進めることを支援する協創支援システムを開発する。現場で発生している業務 (コト) は、従業員の気づきや思いを含み時間的に変化し属人的で状況依存的である。そこで、動的なコトを柔軟に取り扱うために、コト・データベース (コト DB) を構築する。具体的には、逐次変化する実環境に対応する必要がある非定型業務をシステムが高度なレベルで把握し、その時、その場所、その従業員チームに合わせた最適な支援として、業務の 1) コト化支援、2) 業務設計支援、3) 実践知化支援の 3 種の機能を持つ対話型の協創支援システムを開発する。実践知化支援機能により、人・集団と機械が調和して協働することにより生まれた現場の新たな知を形式知化することで他の現場と共有し社会主体の協創力向上を支援する。実際に看護・介護業務において現場参加型で活動のデザインとシステム導入を行い、協創力の評価技術を構築してシステムの効果を実証する。他に教育現場への導入可能性を探る。, To realize sustainable improvement in the nursing-care service field, we are trying to design motivation and creation technology for employees by developing co-creation support system. Components of nursing-care services such as supporting eating and assisting walking are non-routine tasks because employees have to change the service process according to the condition of the patients and environment in order to raise the service quality. Nevertheless, it is difficult to understand actions and results in the entire nursing-care service field because employees have little time to record their actions and are not motivated to do so. Recording support mobile terminals along with employees and with various sensors embedded in the facilities are expected to support the visualization of situations in such collaborative and face-to-face service fields. Moreover, motivation for employees to record actions and knowledge is crucial because human-sensor and human-computation abilities are completely dependent on their proactivity. This paper describes an co-creation support methodology for nursing-care service improvement with 1) Koto(events) accumulation support, 2) design support and 3) knowledge creation support by participatory interaction design, which we proposed previously.}, title = {コトDBに基づく非定型業務の協創支援システムの構築}, year = {2014} }