@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00101898,
 author = {瀧澤, 武信 and Takenobu, Takizawa},
 issue = {1},
 month = {Jun},
 note = {第 24 回世界コンピュータ将棋選手権が 2014 年 5 月に開かれた.今回は 45 チームの申し込みがあり,実参加者数は 38 である.コンピュータ将棋の実力も大いに上がっており,2014 年 3 月~ 4 月に行われた第 3 回将棋電王戦ではプロ棋士 5 名とコンピュータ将棋プログラム 5 個が対戦し,コンピュータ側が 4 勝 1 敗と勝ち越している.この報告では 2014 年の選手権における将棋プログラムの実力について考察する., Computer shogi was first developed by the author and the research group in late 1974. It has been steadily improved by researchers and the commercial programmers using some game-tree making and pruning methods, opening and middle game databases, and feedback from research into tsume-shogi (mating) problems. Now, it is close to top professional player level. In this paper, the author discusses contemporary computer shogi, especially how the programs behaved at the 24th World Computer Shogi Championship, where 45 teams applied and 38 teams entered, in May, 2014.},
 title = {コンピュータ将棋の現状2014年春},
 year = {2014}
}