WEKO3
アイテム
共同プログラミングを実現する初心者向けビジュアルプログラミングツール Jointry の開発と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/101576
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/101576cb2f61b9-cd5b-4c5e-bb9a-ad14e8c42540
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 共同プログラミングを実現する初心者向けビジュアルプログラミングツール Jointry の開発と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development and Evaluation of Jointry, a Cooperative Visual Programming Tool for Novices | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術大学院大学/ワイクル株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Institute of Industrial Technology / Waicrew Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Institute of Industrial Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Institute of Industrial Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Institute of Industrial Technology | ||||||||
著者名 |
角, 征典
× 角, 征典
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,複数人での共同プログラミングを実現する初心者向けビジュアルプログラミングツール Jointry の開発と評価を行った.近年,プログラミング教育への関心が高まっており,なかでも初心者に優しいビジュアルプログラミングツールに注目が集まっている.しかし,これまでの研究では,初期段階に初心者が独学でプログラミングを学習することは依然として難しく,先生や友達からの支援が必要であることがわかっている.そこで我々は,複数人で共同でプログラミングできるツールを開発し,プログラミング初心者を対象にして,質的な評価を行った.その結果,プログラミング初心者が初期段階に抱える不安は,複数人での共同プログラミングによって解消できる可能性があることがわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this research, we develop and evaluate a cooperative visual programming tool for novices entitled Jointry. Recently, interest in programming education has increased, and visual programming tools for novices are attracting public attention. However, previous studies have shown that learning programming on its own still is not satisfactory especially in an early stage, so that novices need help from their teachers or friends. Therefore we developed a tool which enables programming with multiple people, and evaluated it with novices by a qualitative method. As a result, we found that anxiety they faced in the early stage can be relieved by the solution of cooperative programming with more than one person. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2014-CE-125, 号 2, p. 1-8, 発行日 2014-05-31 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |