WEKO3
アイテム
携帯電話向け共有仮想空間による観光案内システムの公開実験
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/10089
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/10089673bb7a9-b2e7-418b-a7ce-10f67d21992d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 携帯電話向け共有仮想空間による観光案内システムの公開実験 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Open Experiments of Sightseeing Support Systems with Shared Virtual Worlds for Mobile Phones | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:社会システムと向き合うネットワークサービス | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | eビジネスとネットワークサービス | |||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 株式会社スペースタグ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 現在,株式会社中国銀行 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
多摩美術大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 現在,株式会社NEC システムテクノロジー | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 現在,西日本電信電話株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社ビジネスコンパス | ||||||||
著者所属 | ||||||||
多摩美術大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 現在,株式会社ジェイ・ワン | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学 現在,マツダ株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,SpaceTag, Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,Presently with The Chugoku Bank | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tama Art University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,Presently with NEC System Technologies, Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,Presently with Nippon Telegraph and Telephone West Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Business Compass Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tama Art University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,Presently with J-One Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagawa University,Presently with Mazda Motor Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba | ||||||||
著者名 |
垂水, 浩幸
鶴身悠子
横尾, 佳余
西本, 昇司
松原, 和也
林, 勇輔
原田, 泰
楠, 房子
水久保, 勇記
吉田, 誠
金, 尚泰
× 垂水, 浩幸 鶴身悠子 横尾, 佳余 西本, 昇司 松原, 和也 林, 勇輔 原田, 泰 楠, 房子 水久保, 勇記 吉田, 誠 金, 尚泰
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroyuki, Tarumi
Yuko, Tsurumi
Kayo, Yokoo
Shoji, Nishimoto
Kazuya, Matsubara
Yusuke, Hayashi
Yasushi, Harada
Fusako, Kusunoki
Yuki, Mizukubo
Makoto, Yoshida
Sangtae, Kim
× Hiroyuki, Tarumi Yuko, Tsurumi Kayo, Yokoo Shoji, Nishimoto Kazuya, Matsubara Yusuke, Hayashi Yasushi, Harada Fusako, Kusunoki Yuki, Mizukubo Makoto, Yoshida Sangtae, Kim
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 市販のGPS 付携帯電話を端末とした位置依存の共有仮想空間(擬人化エージェント機能や利用者間コミュニケーション機能を含む)を応用して観光支援システムを開発し,これについて公開実験を行った.ここで公開実験とは,観光者に現地で依頼して被験者となってもらい,かつ観光者自身の所有する携帯電話を使用して,我々の提供するサービスを評価してもらう実験であり,観光の観点から客観性の高い現実的な評価を得ることが目的である.実験は香川県の代表的観光地である金刀比羅宮と栗林公園でそれぞれ1 週間ずつ実施した.その結果,年齢,性,観光地への訪問経験などにより反応が異なる場合があることが確認でき,ターゲットユーザの絞り込みが重要であることが分かった.また仮想空間で提供する情報は,ガイドブックや立て看板などの現実のメディアとの役割分担が重要であることも明確になった.またGPS の誤差については問題が残るが,位置誤差の評価と観光支援サービスの評価は独立であることも確認した.本論文ではこの公開実験の方法と結果について詳細に述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We have developed a sightseeing support system, using our shared virtual world service including human-like agents and inter-user communication for popular GPS-phones on the market. We have conducted open experiments for the service. By open experiments, we mean those with real tourists as subjects and letting them use their own phones. By open experiment, we have aimed to acquire realistic and objective evaluation from the viewpoint of sightseeing itself. The experiments were conducted at two major sightseeing destinations in Kagawa prefecture, each taking one week. As results, we have found that visitors responded differently by their age, gender, experiences, etc. We have also found that virtual media should give different information from real media. These findings will help the future design of such services. GPS inaccuracies were found but subjects evaluated them independently from other evaluation. In this paper, the method and results of the experiments are described. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 48, 号 1, p. 110-124, 発行日 2007-01-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |