WEKO3
アイテム
色覚異常者に黒板の赤いチョークの色はどう見えるか
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100542
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1005424dcaffa0-85e4-405f-bb42-a69471730f06
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 色覚異常者に黒板の赤いチョークの色はどう見えるか | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The problem of the color of the red chalk at the blackboard for the color blindness person | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
花園大学文学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hanazono University | ||||||||
著者名 |
當山, 日出夫
× 當山, 日出夫
|
|||||||
著者名(英) |
Hideo, Touyama
× Hideo, Touyama
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | (1).色覚異常の人の体験談として、学校の黒板で、赤いチョークの文字が読みづらい、という事例が多くある。実際の大学の教室(発表者が使用)で、デジタルカメラ画像と色覚異常シミュレーションソフトをもちい、問題点を明らかにする。赤いチョークの使用は慎重でなければならない。(2).カラーバリアフリー理念の普及のため、教育関係者が、容易に体験でき、かつ、色彩学的精度を保証する方法として、デジタルカメラのホワイトバランス機能について検証する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | (1).There are a lot of cases that it is difficult to read the character of the red chalk with the blackboard at the school as the experience of the person of the color blindness. By the experiment which used a digital camera image and software for the color blindness simulation in the classroom in the actual university, I clarified a problem. The use of the red chalk must be careful. (2).There is need of the barrier-free popularization of the color. The way of education-related person's being able to be easily used for the correctness of the color includes the white balance feature of the digital camera. | |||||||
書誌情報 |
じんもんこん2006論文集 巻 2006, p. 47-54, 発行日 2006-12-14 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |