WEKO3
アイテム
オブジェクトモデリング演習における学習者にとっての難所の検出手法と支援システムの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/99420
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9942010a131e4-194e-43b4-ab39-1f2bae1dc809
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-03-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | オブジェクトモデリング演習における学習者にとっての難所の検出手法と支援システムの提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Proposal of a Detection Method of Difficult Places for Learners in Object Modeling Exercises and a Support Tool for the Method | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | モデル・形式手法 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
芝浦工業大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
日本工業大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
国立情報学研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shibaura Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nippon Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Informatics | ||||||||
著者名 |
田中, 昂文
× 田中, 昂文
|
|||||||
著者名(英) |
Takafumi, Tanaka
× Takafumi, Tanaka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,高等教育機関では,実践的なソフトウェア開発演習が行われている.演習を有効に実施するためには,学習者が直面した困難を教授者が把握し,適切に指導を行うことが有効である.現在の演習の成果確認は学習者が提出した成果物を教授者がレビューするという方法が一般的であり,演習中の学習者の困難を把握するには不十分である.そこで,本研究では学習者が成果物を作成するプロセスに着目し,学習者が演習中に難しいと感じた箇所や作業を検出する手法を提案する.今回はオブジェクトモデリング演習を対象とし,クラス図作成プロセス収集・分析用ツールを構築した.また,提案手法で定義した難所の検出のための指標の妥当性を検証する実験を行った.その結果,クラス図に対する編集イベントの発生間隔と学習者にとっての難所に関係があることが示唆された.また,編集イベント発生間隔が大きくなるときの学習者の行動パターンを確認することができた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In recent years, practical software development exercises have been carried out in many higher education institutions. To carry out the exercises effectively, it is important that teachers understand the difficulty of students in exercises and advise appropriately for it. Currently, a common way to check results of the exercises is that teachers review artifacts which students submitted. However, there is a problem in this way that it can't be obtained information regarding the process of students to create artifacts, therefore teachers can't fully understand difficulties of the students. We focus on students' artifacts creation process and we proposed a method for detecting difficult places of students during the exercises. We have developed a tool that collects the class diagram creation process by students during exercises and analyze it. We conducted an experiment to validate the indicators for detecting difficult places for students which were defined in the proposed method. From the result, we found the relationship between the difficult places for a participant and interval of editing events occurrence. In addition, we discovered the behavior patterns of the participant when interval of editing events occurrence increases. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10112981 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ソフトウェア工学(SE) 巻 2014-SE-183, 号 10, p. 1-8, 発行日 2014-03-12 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |