WEKO3
アイテム
Aibiki: 譜面の適応的自動スクロールによる三味線演奏支援
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/99188
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/99188191f4c67-5438-4b57-9377-e2dc837cf8be
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-03-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Aibiki: 譜面の適応的自動スクロールによる三味線演奏支援 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Aibiki: Supporting Shamisen Performance with Adaptive Automatic Score Scrolling | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
濱中敬人
× 濱中敬人
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 日本の伝統楽器の一つ三味線は,演奏会においては暗譜演奏が慣例となっている.また,頻繁に変化する演奏速度や独特のフォーマットの譜面などの特徴は,暗譜のための練習を難しくしている.そこで本研究では,予め与えられた速度情報に則り譜面を自動スクロールし,演奏者が画面を見るだけで演奏できるシステムを提案する.加えて,本システムではマイク入力された演奏を元に譜本上で演奏箇所の探索を行い,演奏箇所が画面に収まるよう譜面スクロール速度を適応的に調整する.実装後に各機能の性能評価を行った結果,音高推定精度にはまだ改善の余地があるが,その結果を用いた楽譜探索には概ね成功し,ユーザの演奏に合わせた楽譜スクロールが可能になった.またユーザテストにおいては,参加者数は少ないもののこのシステムが演奏練習支援につながるという評価を得られた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We present a system for supporting users practice on playing the Shamisen, a Japanese traditional three-stringed musical instrument. Shamisen players are conventionally play music without looking at a musical score in a concert. Likewise, some characteristic problems of Shamisen, such as frequently changing tempo of music and a distinctive style to write musical scores, make it harder to practice for memorization. In this research, we created an application that scrolls a musical score automatically in defined speed, and this makes it easier to play the Shamisen. There is a gap between defined speed and actual playing speed, the application searches the score and fixes score scrolling speed. After the implementation, we evaluated the performance of application. Although there is room for the improvement in accuracy of pitch detection of lower pitches, the system succeeded in score searching and scrolling the score along the actual performance. The result of the user study showed that this system is useful for practice. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12049625 | |||||||
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) 巻 2014-EC-31, 号 69, p. 1-6, 発行日 2014-03-06 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |