WEKO3
アイテム
車車間通信における協調相対測位手法の実験評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/98779
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/987797759ddbb-6105-4a7e-9e9b-ba8c244b93a4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-02-27 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 車車間通信における協調相対測位手法の実験評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Experimental Evaluation of Cooperative Relative Positioning for Inter-Vehicle Communications | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 位置推定 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京海洋大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Marine Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者名 |
湯, 素華
× 湯, 素華
|
|||||||
著者名(英) |
Suhua, Tang
× Suhua, Tang
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | GNSS によって算出した車両の位置情報を,車車間無線通信を介して交換し,危険度合に応じて注意喚起を行う安全運転支援システムの研究開発が盛んに行われているが,その効果は GNSS 測位精度に大きく依存する.都市部においては,GNSS 衛星と受信機の間の擬似距離の計測は建物の遮蔽・反射の影響を受けやすく,それによって車両間の相対位置の精度が大いに劣化する可能性がある.この問題に対して,距離の短い 2 台の車両が共通の衛星から受信した信号には,反射によって擬似距離に生じた誤差であるマルチパス誤差に空間相関性があることを基に,筆者らは,反射波を利用して高精度に相対位置を算出する協調相対測位手法をこれまで提案してきた.本稿では,2 台の車両の走行実験によって,特性の異なる受信機を用いる場合の,マルチパス誤差の特性とその空間相関性の分析結果を示し,マルチパス誤差の相関性判断による相対位置の誤差の低減効果を確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Position information, computed via GNSS and exchanged between vehicles, can be used to predict potential collision accidents and plays an important role in support system for safe driving. Its actual effect, however, heavily depends on the positioning precision. In urban areas, roadside buildings often obstruct the direct paths between GNSS satellites and receivers. As a result, receivers receive reflected signals from satellites, and the pseudo-ranges between satellites and receivers are falsely extended, which may greatly degrade position precision. Receivers nearby usually share similar spatial propagation environment, and reflected signals tend to have some correlation. Based on this assumption, we proposed the cooperative relative positioning (CoRelPos) scheme, using all correlated signals, including reflected ones, to compute relative position between adjacent vehicles. In this paper, by mounting receivers on vehicles and driving vehicles in urban areas, we collected the log data of pseudo-ranges and analyzed their statistical property, and confirmed the existence of spatial correlation in multipath errors and their dependence on the distance. In addition, the positioning results confirm that the CoRelPos scheme, leveraging correlation detection to remove non correlated signals, helps to effectively reduce the positioning errors. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11515904 | |||||||
書誌情報 |
研究報告高度交通システム(ITS) 巻 2014-ITS-56, 号 14, p. 1-6, 発行日 2014-02-27 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |