ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.48
  3. No.8

実践的ソフトウェア開発実習によるソフトウェア工学教育

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9860
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9860
c0aed535-7606-43d5-be0a-b5cae5f9a78a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL4808009.pdf IPSJ-JNL4808009.pdf (2.8 MB)
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2007-08-15
タイトル
タイトル 実践的ソフトウェア開発実習によるソフトウェア工学教育
タイトル
言語 en
タイトル Software Engineering Education Based on Practical Software Development Experiments
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 特集:ソフトウェア工学の理論と実践
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他タイトル
その他のタイトル 分析・設計技法
著者所属
芝浦工業大学
著者所属(英)
en
Shibaura Institute of Technologies
著者名 松浦, 佐江子

× 松浦, 佐江子

松浦, 佐江子

Search repository
著者名(英) Saeko, Matsuura

× Saeko, Matsuura

en Saeko, Matsuura

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 Java やUML をはじめとするオブジェクト指向によるソフトウェア開発技術は多くのIT 企業から注目され,ソフトウェア開発技術者の育成が大学に求められている.産業界の求めるソフトウェア開発技術者を育成するためには,講義や簡単な演習のみではなく,ソフトウェア工学の知識を活用して様々な場面における問題解決能力を養うための実践的なソフトウェア開発を経験する必要がある.このようなPBL(Project Based Learning)は学生が講義で得た知識を活用しながら主体的に問題解決を行う力を養う効果があることから,近年注目されている.しかし,大学学部教育において実践的なソフトウェア工学教育を行うためには,前提知識となる科目の教育,適切な課題設定,評価方法も含めた学生自身が遂行可能な授業設計とその支援環境の構築といった問題を解決する必要がある.我々は2002 年度より,学部3 年生を対象に後期の授業として,オブジェクト指向開発を用いたグループワークによるソフトウェア開発実習を実施している.本実習は半期をかけてある程度複雑なシステムを8 人から10 人程度のグループで開発するソフトウェア開発の全工程を体験するPBL である.本稿では,我々の実践的なソフトウェア工学教育を行ううえでの問題に対する取り組みを紹介し,5 年間の適用結果に基づいてその有効性について議論する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Software development technology, especially both Java and UML started to attract wide interest of many IT companies. Moreover, it has been widely acknowledged that classes designed by utilizing PBL (Project-Based Learning) are effective in enhancing the problem-solving ability of university students. In PBL-based classes, students try to apply their knowledge to solve the problems by themselves; therefore, such classes are effective in improving problemsolving and communication abilities of students in software development. To conduct practical software engineering experiments, a plan of the experiment needs to be devised on four perspectives (education of prerequisite knowledge, selection of appropriate topics, a class design including assessment methods for grading students and computer supported environments). Since 2002, we have been planning and conducting group-work-based software development experiments as an approach to PBL. The aim of this class is to master software development and project management technologies based on Object Oriented Development. With a group of 8 or 10 students, a moderately complicated software system can be developed over half a semester. This experiment aims at educating undergraduate students to develop the faculty to become able software engineers. This paper describes the design of our practical software engineering education based on the experiment.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 48, 号 8, p. 2578-2595, 発行日 2007-08-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-23 03:09:38.195335
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3