WEKO3
アイテム
VJ表現を使った環境演出の展開事例と考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/98053
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/980534d26ee26-819f-45d0-8a31-9b36ecc26b8b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-01-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | VJ表現を使った環境演出の展開事例と考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Case Study of Using VJ-expression for Environmental Art Direction | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
デジタルハリウッド大学大学院デジタルコンテンツ研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
デジタルハリウッド大学大学院デジタルコンテツ研究科准教授 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
デジタルハリウッド大学大学院デジタルコンテツ研究科准教授 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School, Digital Hollywood, graduate course of Digital contents | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate professor, Graduate School, Digital Hollywood | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate professor, Graduate School, Digital Hollywood | ||||||||
著者名 |
浅田, 真理
× 浅田, 真理
|
|||||||
著者名(英) |
Mari, Asada
× Mari, Asada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究は VJ (ヴィジュアル・ジョッキー) と呼ばれる即興的映像表現を用いた環境演出への応用の可能性を考察し,実際に展開するための基礎的な位置づけのものである.ここでは筆者が制作したいくつかの研究事例を挙げ,それぞれに対するVJ表現の可能性の考察を行う.事例として,ダンスパフォーマンスとプロジェクションマッピング,Kinect,センサー,AR の組み合わせにインタラクティブな関係性を持たせた環境演出システム Cross Reality 2.0 を用いたライブパフォーマンス,そして横浜駅西口で行われたプロジェクションマッピングの事例を取り上げる.VJ 表現によるリアルタイム性,パフォーマーや観衆がプロジェクション映像に参加できるインタラクティブ性,そしてプロジェクションマッピングのような実際の空間に投影する映像表現を人を取り巻く環境への演出として捉えることで,これまでよりもさらに幅広い視野を持った VJ 表現の可能性を追求したい. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This research is a study for a possibility of an application to produce environmental improvisatorial image expression with VJ (visual jockey), and this study focuses on the research for its actual development. We introduce case studies of the author's works and consider the possibility of VJ expression for each case. As the case study, we introduce live performances using environmental production systems called "CrossRealit2.0", which gives interactive relationship with the combination of dance performance, projection mapping, Kinect, sensors, and AR, and we also introduce a case study of projection mapping performed at the Yokohama Station west entrance. The real-time VJ expression, and the interactive property to which the performers and spectators can participate in a projection image enhance the possibility of VJ expression which has a broader view than before by regarding image expression projected on actual space, showing hints of projection mapping as a production for the environment which surrounds us. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12628327 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンシューマ・デバイス&システム(CDS) 巻 2014-CDS-9, 号 9, p. 1-6, 発行日 2014-01-16 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |