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アイテム
知識を直観的に記述できる5五将棋システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97681
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97681e996802c-ae7b-44d9-844e-2c24d82fd0fe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2007-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 知識を直観的に記述できる5五将棋システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | 5×5 Shogi System which can Describe Knowledge Intuitively | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, The University of Electro-Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, The University of Electro-Communications | ||||||||
著者名 |
滝沢, 洋平
× 滝沢, 洋平
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著者名(英) |
Takizawa, Youhei
× Takizawa, Youhei
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ゲームをプレーするシステムは、大別すると「探索主導型システム」と「知識主導型システム」に分けられる。知識主導型システムは、熟達者の経験的知識をコンピュータ上に組み込むシステムであるが、熟達者の知識を抽出すること自体が難しく、抽出した知識を反映したプログラムを作るには、ある程度のプログラミング能力が必要であり、労力と手間が必要であった。そこで、本研究では、熟達者が特別なプログラミング能力が無くても、直観的に知識を記述できるシステムと、その知識を反映して対戦するシステムを開発した。その動作を示し、このシステムの可能性について考察する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The game playing systems by computer are classified into the following two types; "Knowledge driven system" and "Search driven system". Knowledge driven system is the system that implement experts' knowledge as production rules. However, genellary it was difficult to extract the experts' knowledge itself. And also, in order to make the program reflecting the extracted knowledge, it is required a certain amount of programming ability. In this research, we introduce 5x5 Shogi playing systems that the players without special programming ability can describe their knowledge intuitively. We explain the performance of these systems and discuss about the possibility. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2007論文集 巻 2007, 号 12, p. 195-202, 発行日 2007-11-09 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |