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アイテム
世界コンピュータ将棋選手権における対戦組み合わせシステムの有効性(6)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97666
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9766684a8fbf7-7226-4a55-a756-9213ca52a812
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2007-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 世界コンピュータ将棋選手権における対戦組み合わせシステムの有効性(6) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Pairing System and Its Effectiveness in the World Computer Shogi Championships | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学政治経済学術院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Political Science and Economics, Waseda University | ||||||||
著者名 |
瀧澤, 武信
× 瀧澤, 武信
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著者名(英) |
Takizawa, Takenobu
× Takizawa, Takenobu
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | コンピュータ将棋協会では1990年からコンピュータ将棋選手権を主催してきている.第17回世界コンピュータ将棋選手権は2007年5月3日から5日まで行われ,40チームの参加があった.この選手権では予選が1次予選と2次予選の2段階あり,最終日に決勝が行われた.2007年の選手権では,2次予選シードのうち1チームが不参加となったためシードされた15チームと1次予選からの進出9チームのうち5チームが決勝に進出する2次予選が行われたが,通常はシード16チームと1次予選からの進出8チームである.ここでは16+8の方式で用いられる対戦組み合わせシステムについて,次回採用が予定されているスイス式システムを含め,いくつかの対戦方式の評価を行ったので,それを報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The Computer Shogi Association has managed the computer shogi championships since 1990. It has used Swiss pairing system from the third championship. From the sixth championship, it has used the preliminary-and-final style, and from the eighth, the preliminary contest was divided into two. In the 17th World Computer Shogi Championship, the preliminary stage was divided into two. The top 9 teams of the first preliminary contest joined the 15 second preliminary contest seeded teams, although usually 8 teams from the first preliminary contest and 16 seeded teams in the second preliminary contest. There were 9 Swiss style games in the second preliminary contest. The top 5 teams proceeded to the final. The purpose of the second preliminary contest is to select good teams that might win or be a runner-up in the final. Here, the system has been analyzed using 8 qualified and 16 seeded teams. In this paper, the author discusses the Swiss pairing algorithms and how to evaluate a pairing method. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2007論文集 巻 2007, 号 12, p. 116-119, 発行日 2007-11-09 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |