WEKO3
アイテム
メタ認知的言語化による身体技の開拓
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97664
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/976640471ede7-daa9-436e-a28a-11751b9d3713
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | メタ認知的言語化による身体技の開拓 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of Embodied Skills through Meta-cognitive Verbalization | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
中京大学情報理工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science and Technology, Chukyo University | ||||||||
著者名 |
諏訪, 正樹
× 諏訪, 正樹
|
|||||||
著者名(英) |
Suwa, Masaki
× Suwa, Masaki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 身体技は暗黙知である.筆者は、技を言葉で語ることは不可能もしくは技の遂行や熟達の邪魔にさえなるという古くからの考えに敢えて挑戦し、メタ認知的な言語化が身体技を開拓することに寄与するという理論を提唱して来た.暗黙知である以上、正確に、また漏らさず言語化することは不可能であるが、言語化の意識的努力が、新たな変数発見や統合的理論発見につながる.本稿ではメタ認知理論を紹介し、ダーツ投げにおける実践的実験例に基づき、メタ認知的言語化における認知モデルを議論する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Embodied skills are a kind of tacit knowledge. It has been widely believed that verbalizing what one’s own body is doing is impossible or, if not, hampers performance and improvement of the target skills. As a challenging antithesis to this belief, we have advocated a theory on meta-cognitive verbalization, claiming that meta-cognitively verbalizing how one’s body performs in relation to the surrounding environment promotes development of embodied skills. Of course, it is impossible, due to the tacit nature, to verbalize one’s own body correctly in the objective sense and precisely without omission. In spite of this, however, we claim that intentional, although not perfect, effort of verbalization becomes a significant driving-force for discoveries of new variables and hence of an integrated model consisting of those variables. This manuscript introduces our theory on meta-cognitive verbalization, and discusses its cognitive model based on case studies in sports, e.g. acquisition of skills in playing darts. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2007論文集 巻 2007, 号 12, p. 107-111, 発行日 2007-11-09 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |