WEKO3
アイテム
情報量に基づく探索制御手法 チェスにおける Singular Extension への応用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97656
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9765686a74cff-b96f-40b4-b92c-52440242981b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2007-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報量に基づく探索制御手法 チェスにおける Singular Extension への応用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Method for Search Control Based on Information Content Application for Singular Extension in Chess | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
竹内, 聖悟
× 竹内, 聖悟
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著者名(英) |
Takeuchi, Shogo
× Takeuchi, Shogo
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 効率的な探索を行うために探索制御手法の改善を行った。評価値の差を利用した従来の手法では評価値自体は利用してこなかった。本稿では、評価値から得られる情報量を利用したマージンの制御手法を提案した。具体的には、評価値から勝率を推測し、その勝率から得られる情報量に応じてマージンを変更するという手法である。この手法により、効率的な探索制御が可能となる。提案手法をチェスにおいて Singular Extension や Futility Pruning などの探索制御手法に対して応用し、問題集や自己対戦の実験から提案手法の有効性を示した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In order to perform efcient search, we have improved methods for search control. Existing methods that use difference of evaluation values but do not use the evaluation value itself. In this paper, we present a method for margin control based on information content. We estimate a win probability by an evaluation value, and estimate information content by the win probability, then change the margin according to the information content. We applied this method to Singular Extension and Futility Pruning in Chess. Improvement is conrmed by solving problems and by self-play. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2007論文集 巻 2007, 号 12, p. 52-59, 発行日 2007-11-09 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |