WEKO3
アイテム
将棋における重い評価関数の利用効率化と非対称方向性指向に基づく評価関数の設計
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97611
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97611335deb46-1762-4138-b5ae-74e34a1f4a60
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-11-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋における重い評価関数の利用効率化と非対称方向性指向に基づく評価関数の設計 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Eective usage of heavy evaluation function and a design of Directional Asymmetric Orientation evaluation function for Shogi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学研究科情報学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科/科学技術振興機構さきがけ研究 21 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Tecnology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Tecnology / PRESTO, Japan Science and Technology Agency | ||||||||
著者名 |
濱田, 剛旭
× 濱田, 剛旭
|
|||||||
著者名(英) |
Hamada, Takeaki
× Hamada, Takeaki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 将棋プログラムの開発には探索と評価関数という大きな 2 つの柱がある. 大駒の自由度などの重い評価関数は差分計算を用いて容易に求めることができないため, 探索の度に呼び出すと多くの計算時間が割かれてしまう. α, β値と十分差がある場合は重い評価関数を呼ばないことで探索速度を向上させる手法に関して, 本稿ではその適切な範囲を検証する. 続いて非対称方向性指向に基づく重い評価関数の設計を提案する. 評価関数の設計にあたってすべての方向を等しく評価すれば実装は容易である. しかしそれでは不十分なことが多く, 重要な一方向だけを詳しく調べることで局面評価をより正確に行うことができる. このような非対称方向性指向に基づく評価関数として敵陣にいる足の遅い駒と大駒の自由度について実装し, 評価する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Both search and evaluetion functions are cores of developing computer shogi. Heavy evaluation functions cannot be easily calculated by dierence calculation. Therefore, calling heavy evaluation functions at every node needs a lot of time. We verify an appropriate range on a method for improving search speed by not calling heavy evaluation functions in the case of having enough dierence with α or β value. Besides, we propose the design of heavy evaluation functions based on Directional Asymmetric Orientation. Implementation is easy if all directions are equally evaluated, nevertheless it is inadequate in many cases. Examining carefully only toward one direction makes the evaluation more accurate. We implement ”short range pieces in enemy camp” and ”mobility of major piece” as evaluation functions based on the Directional Asymmetric Orientation and investigate. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2005論文集 巻 2005, 号 15, p. 130-133, 発行日 2005-11-18 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |