WEKO3
アイテム
FPGAを用いた詰将棋専用ハードウェアプラットフォームの開発
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97540
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/975402755f3c9-1ceb-4ccf-a06e-5a503bca0526
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2003-11-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | FPGAを用いた詰将棋専用ハードウェアプラットフォームの開発 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An FPGA-Based Hardware Platform for Tsume-Shogi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba | ||||||||
著者名 |
堀, 洋平
× 堀, 洋平
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著者名(英) |
Hori, Yohei
× Hori, Yohei
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 人工知能の分野では,木探索による問題解決の手法を探るためにチェスや将棋等のゲームが例題として取り上げられ,盛んに研究されている.チェスにおいては,専用ハードウェアDEEP BLUEが人間の世界チャンピオンに勝利し成功を収めたが,将棋プログラムは現段階では人間のプロ棋士の実力に及ばない.将棋プログラムの棋力の向上のためには,専用ハードウェアの開発が必要不可欠である.本研究では,専用ハードウェア開発の第一段階として,Field-Programmable Gate Array(FPGA)を用いて詰将棋の専用ハードウェアの開発を行った.本論文において,ハードウェアのアーキテクチャと性能について報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Games like chess and shogi are good applications to study methods of problem solving with tree search in Artificial Intelligence. In chess, DEEP BLUE defeated the then-reigning human world champion, while shogi programs are not strong enough to play against human professional players. To improve play strength of shogi programs, developing dedicated hardware is an essential approach. As a first step to shogi-playing hardware, we developed a hardware Tsume-shogi solver with a Field-Programmable Gate Array (FPGA). In this paper we report the architecture and the performance of the hardware. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2003論文集 巻 2003, p. 44-51, 発行日 2003-11-07 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |