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アイテム
質問応答・情報推薦機能を備えた音声による情報案内システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9740
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9740fac9c708-78f3-4d5d-ae07-b61ef147fa9f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2007-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 質問応答・情報推薦機能を備えた音声による情報案内システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Speech-based Interactive Information Guidance System Using Question-Answering and Information Recommendation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクションの理解とデザイン | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 音声質問応答 | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科 京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科 京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Informatics, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Informatics, Kyoto University,Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Informatics, Kyoto University,Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者名 |
翠, 輝久
× 翠, 輝久
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著者名(英) |
Teruhisa, Misu
× Teruhisa, Misu
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 音声が主要なモダリティである環境において,自然言語で記述された文書を知識源として,インタラクティブにユーザに情報を提供する枠組みを提案する.これは,現在のオーディオガイダンスのように,システム側から一方的に情報を提示するのではなく,ユーザ・システム双方が対話の主導権をとりながら,インタラクティブに情報検索・提示するものである.そのために,ユーザ主導の検索・質問応答(pull)モードと,システム主導の提示(push)モードを用意して,ユーザの状態に応じてこれらを切り替える.検索・質問応答モードでは,漠然とした検索要求に対して文書を要約して提示したり,特定の情報・事実を求める質問に応答したりする機能を実装した.また,提示モードにおいては,システム側から,ユーザにとって有用な話題を動的に選択して,質問形式を用いて提示する方法を考えた.以上の枠組みを,顔認証機能を有するロボットエージェントに統合し,京都の観光案内システムとして,京都大学博物館の企画展示において運用を行った.3 カ月の運用期間中,のべ2 500人のユーザの利用があった.収集された対話を分析・評価した結果,提案手法がおおむね有効に機能していることを確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper addresses an interactive framework for information navigation based on document knowledge base. In conventional audio guidance systems, such as those deployed in museums, the information flow is one-way and the content is fixed. To make the guidance interactive, we prepare two modes, a user-initiative retrieval/QA mode (pull-mode) and a system-initiative recommendation mode (push-mode), and switch between them according to the user’s state. In the user-initiative retrieval/QA mode, the user can ask questions about specific facts in the documents in addition to general queries. In the system-initiative recommendation mode, the system actively provides the information the user would be interested in. We implemented a navigation system containing Kyoto city information with face recognition function. The effectiveness of the proposed techniques was confirmed through a field trial by a number of real novice users. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 48, 号 12, p. 3602-3611, 発行日 2007-12-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |