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アイテム
列車ダイヤ乱れ時における経路選択支援システムとその受容性評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9671
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9671a7ddff60-ed84-4970-83f7-9f968604f917
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2008-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 列車ダイヤ乱れ時における経路選択支援システムとその受容性評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Route Choice Support System for Passengers during Disruption of Train Operations and Its Acceptability Evaluation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:社会的課題に挑む情報システム | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 社会・人間系の情報システム | |||||||
著者所属 | ||||||||
財団法人鉄道総合技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
財団法人鉄道総合技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
財団法人鉄道総合技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
財団法人鉄道総合技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東日本旅客鉄道株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東日本旅客鉄道株式会社 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Railway Technical Research Institute | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Railway Technical Research Institute | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Railway Technical Research Institute | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Railway Technical Research Institute | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
East Japan Railway Company | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
East Japan Railway Company | ||||||||
著者名 |
土屋, 隆司
× 土屋, 隆司
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著者名(英) |
Ryuji, Tsuchiya
× Ryuji, Tsuchiya
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 列車運行に支障が生じた場合には,利用者に的確な案内情報を迅速に提供することが求められる.我々は,ダイヤ乱れ時における各目的駅までの推定所要時間に基づいて各駅別に迂回の適否(運転再開を待つべきか,目的地への迂回経路をとるべきか)を判定し,利用者に案内するシステムを開発した.システムの開発にあたり,輸送障害が発生した線区における駅間所要時分の変化を見積もるモデルを考案し,これをダイヤ乱れ時の最短経路計算に応用した.また,システムの開発と並行して実施したダイヤ乱れ時における利用者行動調査の結果に基づいて,システムの要件やその運用のあり方を整理した.開発したシステムを用いて,実際のダイヤ乱れ時において,一般利用者を対象とした実証実験を実施した結果,提示された案内情報に従って移動した利用者の約65%が案内どおり,または案内よりも早めに目的地に到着することができた.システムの有用性については総じて高い評価が得られた.また,不確実性を含む予測情報であっても一定の確度があれば利用者に十分受容されることも確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | When train operations are disrupted, it is important to provide passengers with information facilitating the rest of their journey. We developed a guidance system for users to determine whether they should wait for service to resume on the disrupted line, or take a detour route to their destination. Our system arrives at decisions after computing estimated travel times to specific stations in the area where train services are disrupted. We devised a model for estimating the amount of time required to travel between stations in the disrupted area. We have carried out a field test in which users use their cell phones to access the system and learn their route options during a disruption in train services. The result of the test has revealed that this system is effective 窶髏 for example, we have found that approximately 65% of all users taking the advice arrive at their destination at the same time as, or earlier than, the time estimated by the system and approximately 80% of them evaluated the system as useful. We conclude that even though the information represents only possible scenarios, and the degree of certainty is not 100%, it can be accepted and effectively utilized by passengers. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 49, 号 2, p. 868-880, 発行日 2008-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |