WEKO3
アイテム
秋田県における教科「情報」履修状況の変遷について―教科書採用データと個別調査を中心としてー
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96703
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96703d23af561-e609-4ced-8b41-dc7c121723e2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-12-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 秋田県における教科「情報」履修状況の変遷について―教科書採用データと個別調査を中心としてー | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Learning Situation Transition of Subject "information Study" in Akita Prefecture - With Textbook Adoption Data and Indivisual Investigations - | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
秋田大学教育文化学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
秋田大学教育文化学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Education and Human Studies, Akita University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Education and Human Studies, Akita University | ||||||||
著者名 |
上田, 晴彦
× 上田, 晴彦
|
|||||||
著者名(英) |
haruhiko, Ueda
× haruhiko, Ueda
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 平成19年度から平成25年度の教科書採用データをもとに,秋田県における県立高等学校の教科「情報」の履修状況の変遷について調査した.その結果,1) 平成19年度から平成24年度に実施された旧科目について,「情報A」,「情報B」,「情報C」の採用率にほとんど変化がなかったこと,2) 「情報A」においては採用教科書会社の寡占化状態が進行していたこと,3) ほとんどの学校で「情報A」から「社会と情報」への移行が起こったこと,がわかった.また特に注目すべき変遷があった2つの学校については,個別調査を試みその実態を調べた.最後にこれらの調査結果を踏まえ,教科「情報」の今後について若干の考察を加えた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Based on textbook adoption data from 2007 to 2015, learning situation transition of the subject "Information Study" of prefectural high school in Akita Prefecture is investigated. As a result, we obtain three conclusions: 1) Adoption rates of subject "Information Study A", "Information Study B", and "Information Study C" carried out from 2007 to 2014 had not changed; 2) Market-dominant share of the adoption textbook company of "information Study A" had increased; 3) Transition from "Information Study A" to "Society and Information" took place in almost all schools. Moreover, individual investigations were carried out in two schools. Based on the results of our investigations, we discuss future of subject "information study". | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2013論文集 巻 2013, 号 2, p. 27-32, 発行日 2013-08-11 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |