WEKO3
-
RootNode
アイテム
「音声アシスト」の音声認識と自然言語処理の開発
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95519
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95519291d6e7b-c01e-4f2f-a32d-c523858cbcdf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-10-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 「音声アシスト」の音声認識と自然言語処理の開発 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of speech recognition and natural language processing for ONSEI Assist service | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 招待講演 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
ヤフー株式会社 Yahoo! JAPAN研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
ヤフー株式会社 Yahoo! JAPAN研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Yahoo! JAPAN Research, Yahoo Japan Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Yahoo! JAPAN Research, Yahoo Japan Corporation | ||||||||
著者名 |
磯健一
× 磯健一
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 「音声アシスト」 は音声対話によってモバイル端末から多様な情報へのアクセスを提供するアプリケーションである.ヤフーが提供する各種情報サービス (経路探索,天気情報,ニュース,ウェブ検索,地図,店舗情報,Q&A,知恵袋) を自然な音声対話によって一元的に利用することができるほか,モバイル端末の操作 (アラーム設定,アプリ起動,電話発信,カレンダー・連絡先検索,ウェブ読み上げ) もサポートしている.ユーザの発話は超大語彙の音声認識によってテキストに変換され,意味理解サーバに送られて発話意図や固有名,数値表現などが抽出されて,発話意図に応じて用意した応答テンプレートにもとづいて応答文が作成され,モバイル端末上で音声合成により応答される仕組みである.本稿では 「音声アシスト」 を構成する音声認識プラットフォーム YJVOICE と音声対話を支える自然言語処理技術について紹介する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | “ONSEI Assist” is a voice dialog application for mobile devices that enables various kinds of information retrieval including train route, weather, news, web, map, shops and Q&A. It also supports mobile device operations such as alarm setting, application launch, dialing, calendar and address book search. The user input utterance is recognized by a very large vocabulary speech recognition system and sent to a server for semantic analysis which extracts the user's intention including named entities and prepares a response sentence. This article describes the speech recognition platform “YJVOICE” and the natural language processing technologies for “ONSEI Assist”. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10442647 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音声言語情報処理(SLP) 巻 2013-SLP-98, 号 4, p. 1-6, 発行日 2013-10-18 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |