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アイテム
Twitterからの列車遅延情報収集手法の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95277
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95277149a0e66-0372-415b-909f-fe5efd182888
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2013-09-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Twitterからの列車遅延情報収集手法の検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A train delay detection method through the analysis of twitter messages | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
芝浦工業大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
芝浦工業大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
芝浦工業大学工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering and Science, Shibaura Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Engineering, Shibaura Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Engineering, Shibaura Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
新井誠也
× 新井誠也
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | マイクロブログサービスの Twitter が注目を集めている.Twitter が持つ特徴の 1 つにリアルタイム性に優れていることが挙げられるが,近年ではその特徴を生かし,実世界で起きているイベントを Twitter から観測しようとする研究が活発に行われている.本研究では,列車の遅延というイベントに焦点を当て,鉄道利用者から発信されるツイートをもとに各路線の列車の運行状況を判断するシステムを提案する.加えて,リアルタイム性の観点からシステムの有効性を確認する.遅延検出の閾値を,実際の遅延発生時における単位時間当たりのツイート数と各路線・各時間帯の鉄道利用者数を考慮して定める.その結果,鉄道会社の公式運行情報よりも早く列車遅延の第一報を配信可能としたことを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The micro-blogging service called Twitter, has attracted a large amount of attention. Twitter messages, called ”tweets,” are posted and read in real-time; such tweets are often relevant to a social event. There are numerous research studies that analyze Twitter messages focused on events occurring in the real world. In this study, we propose a train delay detection method through the analysis of Twitter messages, and present the evaluation results. A threshold value is used to detect train delays; this value depends on the number of tweets per unit time and the number of passengers on each railroad, which varies across train lines and time zones. Our results show that train delays can be detected earlier than formal announcements from railroad companies. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10114171 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報基礎とアクセス技術(IFAT) 巻 2013-IFAT-112, 号 1, p. 1-8, 発行日 2013-09-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |