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アイテム
臨場感を高める香りを画像から推定する手法に関する一検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9356
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/93569151d653-c893-467f-95f0-6aa6e37b21cb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2008-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 臨場感を高める香りを画像から推定する手法に関する一検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Estimation of Aroma that Enhances Reality from Visual Images | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:メディアインタラクション研究の発展 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | ヒューマンインタフェース基礎 | |||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター ATR認知情報科学研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター ATR認知情報科学研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター ATR認知情報科学研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター ATR認知情報科学研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター ATR認知情報科学研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center,ATR Cognitive Information Science Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center,ATR Cognitive Information Science Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center,ATR Cognitive Information Science Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center,ATR Cognitive Information Science Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center,ATR Cognitive Information Science Laboratories | ||||||||
著者名 |
大島, 千佳
× 大島, 千佳
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著者名(英) |
Chika, Oshima
× Chika, Oshima
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,画像の臨場感を高める香りをユーザが容易に選択できるように支援するシステムの構築を目指している.本論文では,まず画像の臨場感を高める香りを被験者に判定してもらう実験を行った.その結果,その場の香りを同定しにくいと想定した景色を写した画像で,被験者は画像に含まれる物をもとに,何らかの香りが臨場感を高めると判定した.この結果を受けて,画像に含まれる物を示した言葉から,臨場感を高める香りを推定できる可能性について検討した.被験者に,香りを嗅ぎながら景色などの画像での臨場感の度合いを評価してもらい,さらに,画像に含まれる物を書き出してもらう実験を行った.書き出してもらった言葉を分類し,そのカテゴリを説明変数とし,各香りでの画像に対する臨場感度を目的変数として重回帰分析を行った.その結果,画像に含まれる物を示した言葉から,画像の臨場感を高める香りの推定が可能であることが示された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Our goal is to develop a support system that allows users to select the aromatic materials that enhance the reality of visual images. In this paper, first, we conducted experiments where subjects were asked to evaluate aromatic materials to see if they enhanced the reality of the visual images. The results suggested that the subjects considered the aromatic materials to enhance reality based on objects included in the visual images. Next, we conducted experiments where subjects were asked to assess other visual images. These included natural objects and/or foods which the subjects were asked to evaluate for the reality of their experience. Moreover, they were asked to write down words indicating the objects included in the visual images. Then, regression equations were constructed using categorized words as independent variables and evaluations of the reality of the visual images for each aromatic material as a dependent variable. The results of multiple regression showed there were relationships between the written words and the aroma. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 49, 号 12, p. 3867-3878, 発行日 2008-12-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |