Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2009-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高齢者介護施設におけるコミュニケーションチャンネル確立過程の分析と支援システムの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of Establishment Process of Communication Channel and Proposal of Supporting System in Nursing Care Home for Elderly |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
特集:日常生活におけるコラボレーション支援技術(論文賞受賞) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
その他タイトル |
|
|
その他のタイトル |
コミュニケーション・作業の分析 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
埼玉大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Saitama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者名 |
秋谷, 直矩
丹羽, 仁史
岡田, 真依
山崎, 敬一
小林, 貴訓
久野, 義徳
山崎, 晶子
|
著者名(英) |
Naonori, Akiya
Hitoshi, Niwa
Mai, Okada
Keiichi, Yamazaki
Yoshinori, Kobayashi
Yoshinori, Kuno
Akiko, Yamazaki
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高齢者介護施設において,高齢者とスムーズにコミュニケーションができるロボットを開発するためには,まず,「いかにしてロボットと高齢者がコミュニケーションチャンネルを確立するのか」ということを考えなければならない.そこで,高齢者介護施設における複数人環境でのケアワーカーと高齢者のコミュニケーションチャンネルの作り方を観察した.分析方法として,社会学の一領域であるエスノメソドロジーを用いた.そこでは,行為を始めることを可能にする「対応可能性」,指向の重なりを示す「受け手性」,そして指向の重なりを参与者相互が理解したことを示す「理解の表示」という一連の手続きの制度的特徴が見られた.この調査結果をリソースとして,ロボット開発を行った.その印象評価実験を行ったところ,開発したロボットがユーザに親近感や安心感を与えることが分かった.この実験の結果は,本稿の取り組みが一定の有効性を持つということと,人びとの日常的実践の場面において社会学の手法を用いて調査し,その結果を開発に生かすということの方法論的意義を示した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In order to develop a robot that can communicate smoothly with humans in nursing care home for elderly, we have to examine how communication channels are established between robot and elderly. For this reason, we will conduct a sociological as well as engineering experiment. First, we did examine naturally occurring interaction in nursing care home for elderly. The approach we employ is a sociological method, ethnomethodology. The result of this analysis is that people display “availability”, “recipiency” and “acknowledgment” to establish communication channels to a particular participant. Second, we did experiment with how people subjectively evaluate the availability and recipiency, acknowledgment robot showed. As a result, this experiment indicated that developed robot gives “sense of security” and “sense of closeness” to participants in the experiment. These findings suggest that ethnomethodological examination in naturally occurring settings, before develop robot, gives us to design robotic system effective. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 50,
号 1,
p. 302-313,
発行日 2009-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |