WEKO3
アイテム
Vuzik:子どもの創造的音楽表現のための全身を使ったインタラクションシステム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87762
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87762d34379b7-8f03-4a47-aaad-4c15896fb613
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Vuzik:子どもの創造的音楽表現のための全身を使ったインタラクションシステム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Vuzik: Creative Music Expression for Children thorough Whole Body Interaction | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [一般論文] 身体性,全身を使ったインタラクション,音楽表現,子ども,創造性 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
カルガリー大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
カルガリー大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
カルガリー大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
カルガリー大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Electro-Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Calgary | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Calgary | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Calgary | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Calgary | ||||||||
著者名 |
市野, 順子
× 市野, 順子
|
|||||||
著者名(英) |
Junko, Ichino
× Junko, Ichino
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 身体的インタラクションが,人がデジタル環境とインタラクションする際の,身体・心理・認知・感情を統合する分野として注目されている.本稿では,Vusik―ユーザが全身を使ってお絵描きしながら音楽を操作・アレンジ・作曲するアプリケーション―と,14人の小学生によるユーザスタディについて述べる.Vusikは,子どもの創造的な体験を促進することを目的としている.アプリケーションは,ユーザがパレットと筆や指を使ってキャンバスに見立てた大型ディスプレイに絵を描く行為を通して,音楽パラメータを変えることによって,ユーザの動きに反応する.従来ツールとの比較評価実験より,Vuzikがユーザの全体的なイメージの構成を促進し,学習容易性を向上させることを確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Enbodied interaction has emerged in recent years as a discipline that integrates the physical, physiological, cognitive and emotional aspects of a person's complete interaction with a digital environment. In this paper we describe Vuzik, an application that allows users to manipulate and arrange music through whole body movement, and the user study with fourteen elementary students. Vuzik is designed to foster experiences in creative expression for children. The application responds to users' movements by changing music variables through their drawing picture with pallet and brush on the large display as canvas. The user study to compare existing tool suggests that Vuzik encourages grasp of the entire picture and improves ease of learning. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 53, 号 12, p. 2773-2786, 発行日 2012-12-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |