WEKO3
アイテム
語学教育教材のディジタル化についての一考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87670
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/876703e2e73f3-8ea1-421a-b284-c544f9a07463
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 語学教育教材のディジタル化についての一考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Study on Digitization of Language Learning Materials | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京外国語大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京外国語大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京外国語大学言語文化学部/大学院総合国際学研究院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Foreign Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Foreign Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Foreign Studies | ||||||||
著者名 |
井上, 剛
× 井上, 剛
|
|||||||
著者名(英) |
Go, Inoue
× Go, Inoue
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 筆者等は既に,英語の句動詞用例を教材事例として用例検索のためのウェブインタフェースを開発した.このインタフェースは,複数の学習視点を通じて句動詞とその用例にアクセスすることを可能とした.学習者は,多面的に用例を閲覧することで,ことばの運用環境を意識できる.その結果,学習者の帰納的な推論を促進することで,いわゆる気づき (awareness) を促すことになる.理解の促進と学習効果の向上を狙ったものである.本稿では,当該インタフェースの開発経験を基に語学学習の過程を知識記憶と認知理解の両面から考え,ディジタル化される語学教育教材における用例閲覧の仕組みについて学習効率の観点から考察する.学習視点の多様化と,学習者が行う帰納的な教材理解や教材検索の方法と,気づき促進の関連性を議論する.なお,再考察した結果に基づき,句動詞用例の検索ウェブインタフェースを一部再構築した結果についても報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The authors have developed a web search interface for English learning materials, using phrasal verbs as examples. This interface enables to access example sentences of phrasal verbs through different learning points of view. It helps learners be aware of the actual usage of English. The use of the web interface facilitates learners' induction and awareness. As a result, the effect of learning should be considerably enhanced. This paper studies how the interface with the digitized English materials works on the learning efficiency, considering the cognitive and memory process of language learning. It is also discussed how the search method and increased learning points of view effect on the learners' induction and awareness. The web interface was partially reformed, reflecting the analysis of the effect. The result of the reform is also reported. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10539261 | |||||||
書誌情報 |
研究報告デジタルドキュメント(DD) 巻 2012-DD-87, 号 3, p. 1-6, 発行日 2012-12-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |