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アイテム
Personalizabilityを考慮した推薦システムの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/83724
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/83724ea7928ef-c79c-4c91-9e03-0006930655eb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2012-09-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Personalizabilityを考慮した推薦システムの提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Proposal of Recommendation System considering Personalizability | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
ブラザー工業株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Brother Industries, Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya University | ||||||||
著者名 |
吉川大弘
× 吉川大弘
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,インターネットの普及とそれに伴う各種メディアの発達により,ユーザがアクセス可能な情報の量は膨大なものとなったが,一方で,ユーザにとって価値のある情報を選択することは困難となっている.そのため,ユーザのアイテム選択を支援する “レコメンデーション” に注目が集まり,様々な推薦システムが実用化され始めている.このような推薦システムの評価には,これまで主に “精度” が用いられてきたが,近年,ユーザ満足度の観点から,他にも様々な側面を評価する必要性が指摘され始めている. “Serendipity” はその中の一つであり,推薦アイテムの目新しさ,意外性を表す.本論文では, Serendipity 定量化の試みとして “Personalizability” を定義し, Personalizability を考慮した推薦手法を提案する.また,提案手法をベンチマークデータに適用し,推薦における精度と Personalizability のバランスが調節可能であること,従来手法と比べ, Personalizability において優れていることを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, a user can access a huge amount of information with the popularization of Internet and the development of media associated with that. On the other hand, it becomes difficult for him/her to choose desirable or valuable ones. Then various recommendation systems have been studied and put into practical use to support users' selection. Though “accuracy” has been used as the evaluation of these systems so far, it is said that other evaluation factors are also needed from the aspect of the satisfaction of users. “Serendipity,” which includes novelty or unexpectedness, is one of the evaluation indexes for user satisfaction. This paper defines “Personalizability” as an approach to quantify the “Serendipity.” This paper proposes a recommendation system considering “Personalizability,” and applies the proposed method to benchmark data. It shows that this method can adjust the balance between “Accuracy” and “Personalizability” and it is superior to the conventional method in terms of “Personalizability.” | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2012-MPS-90, 号 2, p. 1-6, 発行日 2012-09-12 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |