WEKO3
アイテム
教示システムにおける人―システム関係性構築戦略とその評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/82491
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/8249131559824-1c9a-4049-ba09-cf9b1ee0c186
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-05-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教示システムにおける人―システム関係性構築戦略とその評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Research on the Efficacy of System Behaviors in Building Relationships with Users in Tutoring Systems | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 人・生命との融合 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学/現在,奈良先端科学時術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
FUTURE UNIVERSITY HAKODATE / Presently with NARA INSTITUTE of SCIENCE and TECHNOLOGY | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
FUTURE UNIVERSITY HAKODATE | ||||||||
著者名 |
吉田, 理貴
× 吉田, 理貴
|
|||||||
著者名(英) |
Riki, Yoshida
× Riki, Yoshida
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 人はエージェントを社会的存在として認知する. 従って人はシステムに対しても社会的存在として評価を下す. その評価が人に対する評価と類似していれば, 人とシステムのよりよい関係が実現しやすいと考えられる. 教示場面ではシステムの自然な反応への要求が高いと考え, 人同士の教示戦略を教示システムに適用して, その評価を比較した. 類似する評価が確認されたのでその要因を報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Media equation research in Human-Computer interaction field have demonstrated that human responses to computers at the intuitive non-deliberative level are congruent with those in human-human interactions. The responses can be either positive or negative depending on the choice of computer/human behavior strategies. We chose a simple tutoring domain of one-stroke sketch problem solving, and compare the effect of content and timing of human and computer tutor behaviors on the psychological effects in human learners. We found that both content relevance and timing choice have significant effects in getting positive ratings both for human and computer tutors. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
研究報告 ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2012-HCI-148, 号 9, p. 1-8, 発行日 2012-05-25 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |