WEKO3
アイテム
ユーザシステム協調型進化計算を用いた2次元コード装飾
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80862
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80862e09efe65-2b53-4fa7-b7f2-4668b600773a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-02-23 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ユーザシステム協調型進化計算を用いた2次元コード装飾 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Two-Dimensinal Barcode Decoration Using User-System Cooperative Evolutionary Computation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
鹿児島大学理工学研究科情報生体システム工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
鹿児島大学理工学研究科情報生体システム工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science and Biomedical Engineering, Graduate School of Science and Engineering, Kagoshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science and Biomedical Engineering, Graduate School of Science and Engineering, Kagoshima University | ||||||||
著者名 |
小野, 智司
× 小野, 智司
|
|||||||
著者名(英) |
Satoshi, Ono
× Satoshi, Ono
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,質的な目的関数と量的な目的関数の双方を含むデザイン問題において,ユーザとシステムが協調して探索を行う方式を提案する.一般に,対話型進化計算ではユーザとシステムの役割は固定的である.また,ユーザの評価値予測によりユーザの疲労を軽減する方式が提案されているものの,学習のためにある程度のユーザの操作が必要であるなどの問題がある.本研究で提案する方式は,ユーザ評価値の予測および対話型・非対話型の進化計算の統合により,システムとユーザの間で探索の役割を動的に調整することを可能とし,ユーザの労力を増大させることなく質的,量的な指標の同時最適化を図る.本論文では,2 次元コード装飾問題に提案する方式を適用し,状況に応じた協調的探索が可能であること,および,ユーザの収束的嗜好を支援できることを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper proposes a cooperative search method by a user and a system for design problems involving both qualitative and quantitative objective functions. In general Interactive Evolutionary Computation, a role assignment between a user and system and timing of user operation were determined and not changed during the search. In addition, although some methods for user fatigue alleviation by prediction have been proposed, the methods require a certain amount of learning data. The proposed method allows the user to dynamically change search role allocation between the system and the user by user evaluation prediction and integration of interactive and non-interactive evolutionary computation, resulting in simultaneous optimization of qualitative and quantitative objective functions without increasing user fatigue. Experimental results in a two-dimensional barcode decoration problem showed that the method led cooperation way in accordance with search progress and user demand, and that the method enhanced the user's convergent thinking. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2012-MPS-87, 号 5, p. 1-6, 発行日 2012-02-23 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |