WEKO3
アイテム
将棋における,評価関数を用いたモンテカルロ木探索
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71322
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71322713513c5-b4b1-46db-b3f0-3ee075eda126
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-11-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋における,評価関数を用いたモンテカルロ木探索 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Evaluation Function Based Monte Carlo Tree Search in Shogi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
竹内, 聖悟
× 竹内, 聖悟
|
|||||||
著者名(英) |
SHOGO, TAKEUCHI
× SHOGO, TAKEUCHI
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年、モンテカルロ木探索が改良され、特に囲碁において強いコンピュータプログラムが生み出されている。LinesofAction,Amazons,Arimaaといったゲームにおいて、モンテカルロ木探索へ評価関数を用いる手法が研究されている。本論文では、将棋へと評価関数を用いるモンテカルロ木探索を実装し、モンテカルロ木探索の問題点の解決と性能改善のために、評価値の差、静止探索を利用する手法を提案する。問題集や自己対戦の実験結果から、性能改善を確認し、提案手法の有効性を示した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recent improvements on Monte Carlo Tree Search(MCTS) have produced strong computer Go programs. Evaluation function based MCTS (EF-based MCTS) has been approached in the game of Lines Of Actions, Amazons, and Arimaa. In this paper, we apply EF-based MCTS to Shogi and present a method for improving the efficiency of EF-Based MCTS in Shogi. Improvement is confirmed by solving problems and by self-play. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12496601 | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2010論文集 巻 2010, 号 12, p. 86-89, 発行日 2010-11-12 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |