WEKO3
アイテム
楽譜を考慮した演奏者の統計的モデル化手法の改善と演奏者識別による評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69953
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69953ba21e645-9bb1-45e0-b0ee-26578287cc5d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-07-21 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 楽譜を考慮した演奏者の統計的モデル化手法の改善と演奏者識別による評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Improvement in stochastic performer modeling reflects musical score, and its evaluation by performer identification | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 記号表現・楽譜 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋工業大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋工業大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋工業大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
奧村, 健太
× 奧村, 健太
|
|||||||
著者名(英) |
Kenta, Okumura
× Kenta, Okumura
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 個性を備えた演奏は,楽譜の演奏指示に対して演奏者の意図による逸脱が加わることで生じると考えられる.我々はそのような逸脱の振る舞いが確率的な偏りを持つと仮定し,実演奏とその楽譜に基づいて両者の依存関係を統計学習する手法を提案してきた.従来法では楽譜から扱える演奏指示の種類が限られており,演奏指示の限られる楽曲には柔軟な対応ができないことが課題となっていたが,本稿では音符単位で付与できる演奏指示情報を拡充し,より楽曲に適合したモデルの生成について検討した.また,演奏者モデルの木構造についてもより効率的な生成手法を検討し,得られた演奏者モデルに未知の演奏における演奏者を識別させる評価を行った.これによって提案手法の有効性を検討し,今後の課題についても述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A unique performance is caused because deviating by the performer's intention joins the instruction of the score. We assumed that have bias with a stochastic behavior of such deviating. And we have already proposed a technique to train dependence of both as stochastic models from performance and its score. In a past proposal, performance instructions dealed from the score were not enough, and being not able to do flexible correspondence became a problem in music from which the performance instruction was limited. In this paper, the generation of the model with high adaptability to music was examined. Moreover, a more efficient generation technique was examined about the tree structure of the performer model, and the evaluation to identify the performer in an unseen performance was done to the trained performer model. The effectiveness of the proposal technique is examined, and future tasks are described from results. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2010-MUS-86, 号 25, p. 1-7, 発行日 2010-07-21 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |