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アイテム
商品探索時におけるユーザの嗜好のモデルの変化の獲得
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69443
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/694432b9d9e64-23d0-4859-8da6-63173bfbb655
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2010-05-14 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 商品探索時におけるユーザの嗜好のモデルの変化の獲得 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Extraction of The Shift of The Preference Model from User Behaviors on E-Commerce Sites | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学/日本学術振興会 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
国立情報学研究所/総合研究大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
国立情報学研究所/総合研究大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Doshisha University / Japan Society for the Promotion of Science | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Informatics / The Graduate University for Advanced Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Informatics / The Graduate University for Advanced Studies | ||||||||
著者名 |
松村, 冬子
× 松村, 冬子
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著者名(英) |
Fuyuko, Matsumura
× Fuyuko, Matsumura
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | f E-Commerce(EC) サイトにおいて,商品を閲覧しているユーザの嗜好のモデルやその変化を獲得できれば,ユーザごとに適応した商品の提示や,商品の選び方などを利用したマーケティングが可能になり,売上の向上が期待できる.著者らは既に,ユーザが選好した商品をクラスタリングすることで,ユーザの嗜好のモデルを獲得する手法およびそのクラスタリング結果の変化に基づいて嗜好のモデルの変化を検出する手法について提案し,その有効性をエージェントによるシミュレーションによって検証している.後者の嗜好の変化を検出する提案手法の検証について,本稿では,これまでのシミュレーションによる検証に加えて,被験者実験により,嗜好の変化が生じるか,および実際に EC サイトを閲覧しているユーザの嗜好の変化を獲得可能かを検証した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Extracting a user's preference model and its transition on e-commerce sites improves their sales by presenting products that match the user's preference and marketing based on product choices of users. A method to obtain a user's preference model based on clustering result of products preferred by the user, and a method to detect the preference shift timing were already proposed and confirmed their efficiencies by simulation result. In this paper, the existence of the actual user's preference shift on e-commerce sites and the availability of detection of its timing by the proposed method were confirmed in subjective experiments. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2010-MPS-78, 号 20, p. 1-6, 発行日 2010-05-14 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |