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アイテム
MANETにおける高信頼クラスタベースルーティングアルゴリズムの提案と実装・評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69042
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/690422e4f8991-9d02-4a89-820c-11b3d175917a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2010-03-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | MANETにおける高信頼クラスタベースルーティングアルゴリズムの提案と実装・評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Proposal and Evaluation of Reliable Cluster-Based Routing Algorithm for MANET | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | モバイル通信 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University Hakodate | ||||||||
著者名 |
鳴海, 寛之
× 鳴海, 寛之
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著者名(英) |
Hiroyuki, Narumi
× Hiroyuki, Narumi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 高移動・高通信頻度のモバイルアドホックネットワークにおける従来のリアクティブ型プロトコルを用いた通信では,通信経路が長経路となった場合,中継ノードの移動による経路切断や経路構築要求メッセージのネットワーク全体へのフラッディングが悪影響を及ぼしパケット到達率が低下することが分かっている.一般的に,ノード移動への対応能力を向上させる手法としてクラスタリングが用いられるが,従来のアルゴリズムには長経路通信が発生するという問題がある.そこで本研究では,長経路通信自体の発生を抑制するというアプローチのもと,クラスタリングおよびルーティングのためのアルゴリズムを提案し,通信信頼性の向上を図る.さらに,本論文では提案方式を代表的なリアクティブ型プロトコルである DSR 上に実装し,計算機シミュレーションによりその有効性を実証評価する.その結果,ノードが高速移動する (最大ノード移動速度 15.0m/s) 場合,パケット到達率が既存プロトコルである DSR よりも約 43%,CBRP よりも約 19% 向上した.また,データパケット到達遅延時間においても,提案方式は既存プロトコルよりもノード移動速度の変化の影響を受けにくいことが分かった.これらの結果から,本提案方式は従来よりも高い通信信頼性を有することが示された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Existing reactive routing protocols in Mobile Ad-hoc Network (MANET) decrease the packet delivery ratio in the high mobility and traffic environments. This is because the temporary congestion occurs by the flooding of control packets for the route establishment and by the route break in the long route communication. Generally, clustering is an effective method to improve the capacity to deal with the node mobility. However, the existing algorithms have the above problem in the long route communication. In this paper, we propose clustering and routing algorithms that rein the emergence of the long route communication. Furthermore, we implement our proposed method on DSR that is known as representative reactive routing protocol and evaluate the effectiveness by the computer simulation. As a result, in the high mobility environment (15.0m/s maximum node velocity, pose time 0.0s), the proposal method improves PDR (Packet Delivery Ratio) about 43% better than DSR and about 19% better than CBRP. In addition, for packet arrival delay, we show the proposed method is less subject to node velocity than existing protocols. By these results, we show our proposed method provides the high communication reliability than the existing routing algorithms. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12149313 | |||||||
書誌情報 |
研究報告組込みシステム(EMB) 巻 2010-EMB-16, 号 15, p. 1-8, 発行日 2010-03-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |