WEKO3
アイテム
段階的加点方式によるプログラミング授業の改善
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/68349
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/68349aea2449a-20c5-440c-ba89-1fc403e535aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-11 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 段階的加点方式によるプログラミング授業の改善 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Improvement of Class using the Method of Adding Points Stepwise | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | プロジェクト・教育 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
広島国際大学工学部情報通信学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information and Communications Technology, Faculty of Engineering, Hiroshima International University | ||||||||
著者名 |
生田目, 康子
× 生田目, 康子
|
|||||||
著者名(英) |
Yasuko, Namatame
× Yasuko, Namatame
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,授業の枠組みの維持を前提として,毎週の課題を期限内に提出させることを目的とした 「段階的加点方式」 を提案し,それを大学教育に適用した結果を示す.本方式は,課題提示から最終期限までを 3 つ以上の期間に分け,それぞれに傾斜的な加点を配賦し,目標を達成した時点に応じて加点をする外発的な動機づけを用いた方式である.担当するプログラミング授業に適用した結果,期限内提出率は 81.4% であり,前年 2007 年度に比べ 12.3% 有意に高い結果となった.授業評価は全体的に肯定的評価が高く,学習への受容的態度が確認された.更に授業評価から抽出された 3 因子は,「課題遂行による成長実感」,「学習仲間との交流増大」,「ポイント志向」 (累積寄与率 53.6%) であった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This study investigated how the learning behavior of students was affected by the method of adding points stepwise. Our method aims to make students hand in weekly assignment by the time limit with no change of the framework of the course. The points were added to their scores responding on periods of the goal achievement of the oral examination or the completion of assignment. They are certain kind of extrinsic rewards. The submitting rate at the deadline has improved more than the previous year by about 12%. From the end of course questionnaires analysis, three characteristic factors i.e. 'assignments improved my ability', 'assignments increase collaborative activity with classmate' and 'assignments reminded me of the points' were extracted. The quite high score of the questionnaire shows that the method was accepted by students. Our method is effective to students who lack of the basic academic ability or the eager for learning. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10112981 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ソフトウェア工学(SE) 巻 2010-SE-167, 号 38, p. 1-8, 発行日 2010-03-11 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |