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アイテム
臨場感を高める香料を推定する特性に関する検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67952
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67952e2492483-c818-4553-a1d0-0211d06aaef9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2010-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 臨場感を高める香料を推定する特性に関する検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Study of Aroma Characteristics for Estimating their Role in Enhancing the Reality of Visual Images | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクションの基盤技術、デザインおよび応用 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NICTユニバーサルメディア研究センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NICT Universal Media Research Center | ||||||||
著者名 |
大島, 千佳
× 大島, 千佳
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著者名(英) |
Chika, Oshima
× Chika, Oshima
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究は,市販の香料で遠隔地の景色の画像の臨場感を高めることを目的とする.本論文では,以下に示す4つの香りの特性を利用し,それぞれの特性から,ある特定のContentsを含む画像の臨場感を高める度合いが推定できるかどうか議論した.(1) 色特性:香りと色との関連,(2) 名詞特性:香りから想起される物の名前,(3) 形容詞特性:香りの印象を表現する形容詞,(4) 化学成分特性:香料に含まれる化学成分.実験では,Contentsが木である16種類の画像を用いて,被験者に20種類の各香料の臨場感を高める度合いを評価してもらった.次に各香料から想起される物の名前を記述してもらい,さらに香料の印象を形容詞対により表現してもらった.これらの結果から,臨場感を高める香料の推定は,(1) 色特性からは困難であり,(2) 名詞特性と(4) 化学成分特性からは限定された一部の香料にのみ可能であったが,(3) 形容詞特性からは臨場感を高めるすべての香料を推定できる可能性が示された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The goal of this research is to enhance the reality of visual images of distant locations on the basis of aromatic materials. In this study, we examined the following four characteristics which we could select aromas for this purpose. (1) Color: each color corresponds to a specific aroma. (2) Noun: this corresponds to the names of objects that people recall from the aroma. (3) Adjective: this refers to a specific property or feature with which people correlate the aroma. (4) Chemical components in the substance that gives off the aroma. First, the subjects rated their sense of presence in 16 visual images that included trees only on the basis of the aroma released from 20 aromatic materials. Next, they rated each aromatic material compound on the basis of 15 adjectives using a semantic differential scale and identified the noun corresponding to each aromatic material. The results indicated that it was difficult to estimate the effect of the tested aromas on the enhancement of the reality of visual images on the basis of color alone. However, the nouns and chemical components corresponding to certain aromas could be used to estimate the role of these aromas in enhancing the reality of visual images. Further, the results showed that the adjective corresponding to each aroma could be effectively used for evaluating most of the aromas that may enhance the reality of a given visual image. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 51, 号 2, p. 265-276, 発行日 2010-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |