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アイテム
GPUを使用した陰関数グラフ描画の高速処理法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67771
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/677719bf7d6e9-f1ff-4dfd-9425-e6e69b421bee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2010-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | GPUを使用した陰関数グラフ描画の高速処理法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An Efficient Method for Drawing Implicit Functions Exactly Using GPU | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 数値計算 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学電気通信学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学電気通信学部情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, The University of Electro-Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, The University of Electro-Communications | ||||||||
著者名 |
鈴木, 省吾
× 鈴木, 省吾
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著者名(英) |
Shogo, Suzuki
× Shogo, Suzuki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では,陰関数グラフ描画における描画点判定の処理を,GPU で並列処理を行う方法について述べる.一般に陰関数の描画点を正確に求めることは難しいが,全描画セルについて判定するという方法を採り,その計算に区間演算とモジュラー算法を適用する.この手法による実装を,GPU の統合開発環境である CUDA を用いて行い,GPU 実装時のデータ構造や算法についての指針を示し,具体的な並列化の手法を述べる.実験の結果,この計算が並列処理によく適合することが確認されたが,さらにメモリアクセスのレイテンシ隠蔽のため適切な占有率を保つことにより,最大約 20% の速度向上を得た.また,区間数の冪乗計算がボトルネックとなっていることが判明したが,これは数理的な解析が必要であることを指摘しておく. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes a method to discriminate the plotted points of implicit functions by making use of parallel computation on GPU. In general it is difficult to obtain an exact set of points, and we employ such a method to perform on/off determination for all cells in a plotting area and apply both interval arithmetics and modular technique to the determinations. We implemented this method using CUDA programming environment. We investigated data structures and algorithms to be used for GPU processing and we describe a concrete method for efficient parallelization. The result of our experiment shows that the method is well suited for parallel computation, and further, compiling so as to keep occupancy value appropriate in order to hide memory access latency leads to speedup by 20%. Moreover, exponentiation computation of intervals turned out to be a bottleneck, which ought to be resolved, we believe, by mathematical improvement. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10463942 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ハイパフォーマンスコンピューティング(HPC) 巻 2010-HPC-124, 号 1, p. 1-8, 発行日 2010-02-15 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |