WEKO3
アイテム
GENTORO:モバイル複合現実環境におけるストーリーテリング支援システムの設計と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67514
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/6751405cf48c8-f979-40db-8127-d6018921ac91
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | GENTORO:モバイル複合現実環境におけるストーリーテリング支援システムの設計と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | GENTORO: Design and Evaluation of a System for Supporting Storytelling in Mobile Mixed-reality Environments | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:エンタテインメントコンピューティング | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神戸大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kobe University | ||||||||
著者名 |
伊藤俊廷
× 伊藤俊廷
|
|||||||
著者名(英) |
Toshitaka, Ito
× Toshitaka, Ito
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では,GENTOROと呼ばれるストーリーテリング支援システムを提案する.GENTOROでは,ハンドヘルドプロジェクタを介してシーンをロボットに投影することで,モバイル複合現実環境でのストーリーテリングを行うことができる.これまでに小学校においてGENTOROを用いたパイロットスタディを複数回実施し,技術的,実用的な観点よりシステムの要件を明確にした.本稿では,GENTOROを使用して作成されたストーリーや子どもたちの活動の分析結果についての考察を行うとともに,子どもたちの作品の創造性について定量的な評価を試みる.評価実験における子どもたちのストーリーテリングの様子とストーリー表現の分析により,GENTOROがストーリーテリングへの動機付けを高められることだけでなく,独自のストーリーの創作と協調作業を促進できることが示唆された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A system called GENTORO that uses a robot and handheld projectors for supporting children's storytelling activity is proposed. In GENTORO, children make a robot perform their own story in moble-mixed reality environments. Pilot studies have been conducted to clarify the design requirements of GENTORO from both technological and practical viewpoints. We evaluate stories created by children and analyze activities in their storytelling through a user study of GENTORO. Moreover, a quantitative assessment of children's creativity in their story expression is conducted. Analyses of children's storytelling activity and story expression in the user study indicate that GENTORO's features can enhance their level of engagement and support their collaboration and design of original story. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 50, 号 12, p. 2819-2830, 発行日 2009-12-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |