WEKO3
アイテム
音声認識とチャットを併用した聴覚障害学生支援システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61682
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61682433856cb-590f-42f7-82e6-fc8e69f81e40
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-11 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 音声認識とチャットを併用した聴覚障害学生支援システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A notetaking system with sound recognition function for hearing loss students | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京工科大学コンピュータサイエンス学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京工科大学コンピュータサイエンス学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京工科大学コンピュータサイエンス学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Computer Science, Tokyo University of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Computer Science, Tokyo University of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Computer Science, Tokyo University of Technology | ||||||||
著者名 |
石原, 守
× 石原, 守
|
|||||||
著者名(英) |
Mamoru, Ishihara
× Mamoru, Ishihara
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 聴覚障害学生は全国の大学や他の教育機関に点在している.聴覚障害学生の支援方法としてボランティアが講師の話を聞き,パソコンに入力して聴覚障害学生に見せる方法が一般的である.しかし,この方法では十分な,情報を伝える事が出来ない.そこで,本稿では別室で講義ストリーミング映像を見ているボランティアが講師の音声を復唱し,音声認識技術を用いる事でテキスト化して,聴覚障害学生の WEB ブラウザ上にそのテキストを表示するシステムを提案する.また,「あれ」 や 「これ」 といった指示代名詞の代わりに映像からキャプチャーした画像を挿入する機能を実装した.実験の結果,画像挿入により講義を理解しやすくなった反面,音声認識率が悪い場合には,文章による講義理解が困難であるという意見が得られた.音声認識の際,文章を読み上げる様に音声入力することで高い認識率が得られる事がわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | There are many hearing loss students at universities and educational institutions in Japan. It is popular to have volunteers enter text into PCs for them. However, it is difficult to transmit accurate information. In this paper, we propose a notetaking system with speech recognition function where volunteers repeat teacher's voice and the system recognition it. We also implemented a function to insert an image substituting demonstrative pronouns. The experiment showed that hearing loss students came to understand a lecture by inserting the image, but there was a problem that speech recognition rate was bad. We found that speech recognition rate could be higher if the volunteers spoke sentences as if they read them. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2009, 号 33(2009-GN-71), p. 73-78, 発行日 2009-03-11 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |